کد خبر: ۲۸۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۰۷ آذر ۱۳۹۳

انحصار در واردات برخی خودروها موجب رانت در این صنعت خواهد شد

به گزارش خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت : هر گونه اعطا امتیاز به منظور واردات برخی خودروها توسط خودروسازان داخلی مسلما موجب ایجاد رانت در صنعت خودرو خواهد شد.

مجید منصوری در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : اینکه مجوز واردات برخی از خودروها منحصرا به تعدادی از شرکتهای خودروساز داخلی اعطاء شود به صلاح نیست و موجب انحصار در این حوزه خواهد شد.

وی تاکید کرد : اینکه خودروسازان داخلی نیز همانند وارد کنندگان بتوانند خودروهایی را وارد کنند قطعا روال مناسب تری است و امتیازی است که می توان به شرکتهای خودروساز داخلی داد البته در این راستا دولت می تواند در بخش تعرفه ها نیز به شرکتهایی که خودروهایی با تیراژ بالای 2 تا 5 هزار را وارد می کنند حمایت هایی را داشته باشد.

وی گفت :  در جریان واردات خودرو هر گونه منع بخش خصوصی از واردات موجب عدم رقابت پذیری و انحصار در این بخش خواهد شد.

نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : نباید اجازه داد که صرفا خودروساز داخلی نسبت به واردات برخی از خودروها اقدام کند چرا که باعث شود که سایر شرکتهای واردکننده امکان واردات را نداشته باشند البته در این روند می توان علاوه بر شرکتهای واردکننده به خودروسازان داخلی نیز مجوزی اعطا کرد که آنان نیز بواسطه همکاری با برخی از شرکتهای خارجی واردات سایر محصولات این شرکتها را نیز داشته باشند بنابراین این مسئله نباید تنها به شرکتهای داخلی اختصاص یابد چرا که این گونه طرح ها به نوعی انحصار در واردات را موجب خواهد شد.

منصوری افزود : البته شرکتهای خودروساز داخلی می توانند نمایندگی فروش برخی از شرکتهای خارجی را در اختیار بگیرند و اعلام کنند که هر خودرویی که وارد می شود می تواند از طریق آنها به عنوان بزرگترین کمپانی ایرانی صورت گیرد و ضمانت خدمات پس از فروش نیز ارائه می شود.

وی گفت : اتفاقی که در این زمینه به جهت خرید و ارائه خدمات پس از فروش توسط شرکتهای بزرگ داخلی خواهد افتاد این است که دیگر نیازی به کارگاههای تولیدی نبوده و صرفا کارگاهها را برای خدمات پس از فروش تجهیز خواهند کرد و رقابت بهتری با بخش خصوصی صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد : در صورت ارائه ضمانت خدمات پس از فروش توسط شرکتهای داخلی ، کمپانی های خارجی صرفا با این شرکتها قرارداد همکاری خواهد بست.

وی گفت : واردات خودرو باید توسط هر دو خصوصی و خودروسازان فراهم باشد بنابراین در صورت تصویب چنین طرحی مجلس می تواند به عنوان اقدامی خلاف قانون ورود کند.

وی افزود : در صورتی که به شرکتهای داخلی که خدمات پس از فروش بهتری ارائه می کند مجوز واردات داده شود سایر شرکتها نیز برای واردات نیز از مبادی این شرکتهای اقدام خواهند کرد و در واردات به مدیریت متمرکزی دست خواهیم یافت.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"