کد خبر: ۲۸۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۱ - ۰۳ آذر ۱۳۹۳

مهدی پیر صالحی مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار داشت: با توجه به تحریم‌های بین المللی که متاسفانه علیه کشورمان اعمال شد از لحاظ تامین مواد اولیه و یا داروهای ساخته شده ما را دچار مشکلات و معضلاتی کرد و با توجه به اینکه تحریم‌های بانکی مشکلات ما نیز در تامین دارو بیشتر بود.

وی گفت: اما خوشبختانه شرکت‌های داخلی ما با پیشرفت‌هایی که داشتند توانستند این تحریم‌ها را برطرف و داروها را تامین کنند و این باعث شد در برخی از داروهای (hi-tech) که وابسته به کشورهای دیگر بودیم شرکت‌های ما تلاش کنند و موفق شدند بسیاری از داروها را در داخل کشور تولید کنند.

پیرصالحی در ادامه اظهار داشت: در زمینه داروهای (hi-tech) حدود 40 داروی ثبت شده وجود دارد و امسال نیز 16 داروی در لیست ما قرار دارد و بسیاری از این داروها در زمره 10 کشور اول و یا حتی دوم و یا سوم دنیا قرار دارد و داروی فاکتور 7 ( ریکامویلند) از سال گذشته به صورت تولید داخل شد و تولید داروی فاکتور 8 نیز امسال در داخل کشور انجام شده است و توزیع آن به صورت محدود شروع شده است و از سال آینده امیدواریم جایگزین داروی وارداتی شود.

مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه عنوان کرد: داروهای غیر از (hi-tech) نیز که مورد مصرف بود، سال گذشته حدود 5 داروی اونکولوژی یا ضد سرطان جدید وارد تولید کشور شد و امسال نیز در زمینه واکسن‌ها سرمایه گذاری خوبی شده است.

پیر صالحی خاطرنشان کرد: داروهای تولید داخل ما 95 درصد است که بازار را تامین می‌کند و حدود 5 درصد داروهای ما وارداتی هستند و عمدتاً این داروها گران قیمت هستند ولی خوشبختانه هدف گذاری شرکت‌های تولید داخلی، تولید 5 درصد داروهای وارداتی است که توفیقاتی خوبی هم در این زمینه داشتند

منبع: تسنیم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"