کد خبر: ۲۸۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۳

ایسنا: خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشت: مذاکرات هسته‌ای در حالی وارد آخرین روزهای خود شده است که دیپلمات‌های ارشد ایران و غرب به شدت برای دستیابی به توافقی که می‌تواند دورنمای سیاسی در خاورمیانه را تغییر دهد تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان در این روزهای باقیمانده تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر (3 آذر) به شدت برای استفاده از بهترین فرصت دستیابی به یک توافقی که می‌تواند دورنمای سیاسی در خاورمیانه را تغییر دهد تلاش می‌کنند.

در حقیقت این فرصت اولین‌بار است که در طول 35 سال گذشته تاکنون به وجود آمده است.

ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه مذاکرات خود را به مدت چهار ماه تمدید کردند که بر اساس آن این کشورها تنها تا روز دوشنبه برای دستیابی به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی فرصت دارند.

موضوع حساس در این دور از مذاکرات هسته‌ای روی رفع اختلافات بر سر مسائل کلیدی شامل ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران به ویژه غنی‌سازی اورانیوم و سرعت لغو تحریم‌ها متمرکز شده است.

به نظر می‌آید دیدگاه‌های مخالف طرف‌های مذاکره‌کننده پس از دیدار جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و همتایان اروپایی آن‌ها نزدیک‌تر شده باشد.

اکنون با توجه به نزدیک شدن این ضرب‌الاجل دستیابی به یک راه‌حل جادویی درباره این مسائل کلیدی در صورت انعطاف‌پذیر نبودن طرف‌های مذاکره‌کننده، بسیار سخت به نظر می‌آید.

هنوز این سوال به قوت خود باقی است که آیا ایران و غرب قادر خواهند بود به یک توافق دست پیدا کنند. ‌طرف‌های مذاکره‌کننده از سال 1979 تاکنون هیچگاه تا به این اندازه به لحاظ سیاسی به یکدیگر نزدیک نبوده‌اند و آن‌ها در طول یک سال گذشته تلاش‌های دیپلماتیک زیادی را برای پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای میان خود به کار گرفته‌اند.

کلسی داون پورت، یک کارشناس انجمن کنترل تسلیحات آمریکا در گفت‌وگو با شینهوا، اظهار کرد: دستیابی به توافق هسته‌ای ممکن است چون هیچ یک از طرف‌ها خواهان ترک مذاکرات نیستند و هنوز گزینه‌های در دسترس وجود دارد.

شینهوا در ادامه با اشاره به دستاورد یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، نوشت: تحریم‌های بین‌المللی که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران علیه این کشور اعمال شده است تاثیرات اقتصادی منفی زیادی در پی داشته که ثابت می‌کند لغو تحریم‌ها یک عامل مهم برای ادامه مذاکرات است. از طرف دیگر دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا خواهان دستیابی به یک توافق با ایران است. جمهوری‌خواهان در این کشور پس از پیروزی در انتخابات میان دوره‌یی توانسته‌اند کنترل کنگره و مجلس سنا را به دست گیرند که این امر لغو تحریم‌ها را برای رییس‌جمهور آمریکا سخت‌تر کرده است.

بنابراین دولت اوباما نیازمند پیروزی بر جمهوری‌خواهانی است که همواره نسبت به مذاکرات هسته‌ای با ایران بدبین بوده‌اند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته پیش از سفر به وین با بیان این که تمرکز مذاکره‌کنندگان روی حصول توافق تا 24 نوامبر قرار دارد، گفت که ما درباره تمدید مذاکرات رایزنی نمی‌کنیم. ما درباره حصول یک توافق مذاکره می‌کنیم.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"