کد خبر: ۲۸۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳

تاکید وزیر صنعت بر تشکيل بازار مشترک اسلامي

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو ،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد بازارهای مشترک اسلامی بر اتخاذ سیاستهای باز تجاری و نظام تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد میان کشورهای اسلامی تأکید کرد.

نعمت زاده در پنجمین اجلاس اتحادیه امان با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات مالی خود در قبال تمامی کشورها پایبند بوده و به خوبی آن را ایفا کرده است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: 25 درصد از سرزمینها و جمعیت جهان متعلق به 57 کشور اسلامی است و در این میان تنها 12 درصد تجارت جهانی انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: بخش عمده منابع انرژی «هیدروکربری» در مناطق جغرافیایی کشورهای اسلامی به صورت عطیه الهی نهفته شده است و در این میان 18 درصد تجارت خارجی بین کشورهای اسلامی با یکدیگر صورت گرفته و 82 درصد مابقی متعلق به سایر کشورهای غیراسلامی است.

نعمت زاده با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی فضا و ظرفیتهای بالایی برای توسعه اقتصادی دارند، افزود: با اراده و عزم جدی سیاسی می توان در ایجاد و گسترش روابط بهینه با کشورهای اسلامی و سایر مناطق دنیا ضمن ایجاد ضوابط آسان تجاری نظیر تعرفه ها و مقررات آسان و برداشتن سایر مقررات دست و پاگیر، همت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ایجاد بازار مشترک اسلامی بخصوص بین کشورهای عضو اتحادیه امان، افزود: با استفاده از توانمندی، فناوریهای نوین و صنایع به روز می توان به افزایش مراودات اقتصادی و تجاری همچنین با ایجاد صندوقهای مالی و پشتیبانی مشترک، امر صادرات کالاهای غیرنفتی را با صدور ضمانت نامه های پشتیبانی شده، تضمین کرد.

نعمت زاده با اشاره به اینکه اتحادیه امان هم اکنون دارای 30 عضو است که از این تعداد 18 عضو ثابت و 12 عضو دیگر به صورت ناظر بوده و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین اجلاس اتحادیه امان با تصویب مجلس شورای اسلامی توانست عضو ثابت این اتحادیه شده و میزبانی اتحادیه را پس از دو سال عهده دار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر پرداختن به نقش اصلی موضوع بیمه های صادراتی اعضای اتحادیه امان می توانند به تبادل اطلاعات و تجارب مبادرت ورزیده و با تشکیل کنسرسیوم و سندیکاهای مشترک برای تجارتهایی با مبالغ بالاتر را پوشش لازم بدهند.

نعمت زاده ضمن تأکید بر انجام پوششهای گسترده بیمه ای در امر تجارت بین کشورهای اسلامی، افزود: باید با ایجاد وحدت رویه و اعتماد لازم این سرمایه گذاری اجتماعی و سیاسی را به یادگار گذاشت.

وی در بیان سایر ویژگیهای کارکردی این اتحادیه می تواند داشته باشد گفت: با ایجاد تشکلهای مشترک صنعتی، بازرگانی و تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه امان می توان با پذیرش سفارش از سایر کشورها حتی غیراسلامی، پشتوانه های مالی این اتحادیه را قویتر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون دنیا به سمت جهانی شدن همکاری اقتصادی پیش می رود، گفت: سابقه پایه گذاری اتحادیه امان به 15 سال پیش باز گشته در حالی که موسسات بیمه ای پشتیبانی صادرکنندگان قریب به 41 سال سابقه فعالیت داشته و در این میان باید از چگونگی تشکیل اتحادیه اروپا پس از جنگهای اول و دوم جهانی با کنار گذاشتن خصومتهای موجود و منیتهای ملی توانستند به تشکیل اتحادیه مشترک اقتصادی و تجاری حتی با برداشتن قوانین اساسی دست وپاگیر و پول مشترک جملگی برای کشورهای اسلامی قابل الگوبرداری و درس آموز است.

نعمت زاده افزود: در همایشهای مشترک صنایع و یا اقتصاد و بازرگانی کشورهای اسلامی می توانند بسیاری از موانع سرمایه گذاریهای مشترک و اتخاذ رویه هماهنگ برای ارتقاء صنعتی، تجاری و بازرگانی خودشان اقدام کنند.

وی در پایان گفت: البته تشکیل اتحادیه مشترک اقتصادی و تجاری نیازمند ابزار تخصصی مربوط به خود و مکانیزم هایی است که نیازمند مطالعات بیشتر و الگوبرداری از اتحادیه هایی اینچنینی در اروپاست.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"