کد خبر: ۲۷۹۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۱۰ آبان ۱۳۹۳
تسنیم: قیمت جهانی طلا در سه روز پایانی هفته گذشته و تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای توقف خرید اوراق قرضه به شدت کاهش یافت و در پایان معاملات هفته به پایین ترین رقم طی 4 سال گذشته رسید.

هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه در برابر 1171 دلار معامله شد. قیمت طلا در این روز 26 دلار کاهش یافت که این رقم بالاترین میزان کاهش روزانه قیمت طلا از ماه جولای به این سو بوده است.

قیمت طلا در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه نیز 31 دلار کاهش یافته بود. در ابتدای معاملات هفته گذشته هر اونس طلا در برابر 1225 دلار معامله می شد که بر این اساس طی هفته گذشته قیمت طلا با کاهش 54 دلاری مواجه شده است. سقوط قیمت طلا در این هفته بالاترین رکورد سقوط هفتگی از ژوئن 2013 بوده است.

آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا و بهبود چشم انداز اقتصادی این کشور مقامات فدرال رزرو را متقاعد کرد تا به برنامه 6 ساله خرید اوراق قرضه پایان دهند. در سال 2008 و برای مقابله با بحران اقتصادی برنامه خرید اوراق قرضه در این کشور به اجرا گذشته شد که بر اساس آن هر ماه حدود 80 میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق می شد.

نگرانی ها از افزایش زودهنگام نرخ بهره عامل دیگر افت قیمت طلا طی روزهای اخیر بوده است. آمارهای روز پنجشنبه نشان داد رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا به بیش از رقم پیش بینی شده 3.5 درصد رسیده است.

اظهارنظرهای مقامات فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی قوی جذابیت بازار طلا را کاهش داده و موجب تقویت شاخص های بورس و ارزش دلار شده است.

از جمله علل اصلی افت قیمت طلا افزایش ارزش دلار و چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکاست. یک تحیللگر در این باره گفت: درحالی که انتظار می رود ارزش دلار در کوتاه مدت افزایش یابد باید گفت روند نزولی قیمت طلا ادامه خواهد یافت. اما در نهایت طلا از عدم اطمینان ها و آشفتگی های اقصادی ناشی از تصمیمات فدرال رزرو بهره خواهد برد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"