کد خبر: ۲۷۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳

رئیس کمیسیون حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش نرخ ترانزیت کامیون‌های ایران به ترکیه به هزار یورو و همزمان بالا رفتن قیمت سوخت در داخل صنعت حمل و نقل کشور را با تهدید مواجه کرده است.

به گزارش  فارس ، رضا کامی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: افزایش نرخ ترانزیت کامیون‌های ایران به ترکیه به هزار یورو و همزمان بالا رفتن قیمت سوخت در داخل صنعت حمل و نقل کشور را با تهدید مواجه کرده است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در دو هفته اول این افزایش، کامیون‌ها این رقم را پرداخت نمی‌کردند که باعث شده بود ترافیک سنگینی در مرز بازرگان رخ دهد؛ در هفته گذشته عده‌ای به اجبار این مبلغ را پرداخت کردند ولی اکثریت کامیون‌داران که به شرایط قرارداد سابق خود پایبند بودند مجبور به بازگشت به کشور شدند.

وی افزود: حدود 150 کامیون صادراتی به کشور برگشته و کارنه‌تیر خود را ابطال کرده‌اند تا آمار کارنه‌تیر کشور 190 عدد و آمار گواهی مبداء نیز 120 عدد کاهش یابد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و امور گمرکی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه این اتفاق اثر مستقیمی بر منطقه شمال‌غرب و آذربایجان داشته و صادرات اکثر کالاها متوقف شده است، اظهار کرد: لازم است این مسئله در سطح کلان مورد بررسی قرار گیرد.

کامی ادامه داد: کامیو‌ن‌های ترکیه از سوخت بدون مالیات که حدود 30 سنت است استفاده می‌کنند، در نتیجه این افزایش برای کامیون‌ها و نرخ حمل و نقل ترکیه اثر چندانی نداشته ولی 80 درصد کامیون‌های تجار ایرانی چه در بحث صادرات و چه در بحث واردات ضرر کرده‌اند.

به گزارش  فارس بر اساس تواقفنامه‌ای که در سال 1373 بین دو کشور امضا شده کامیون‌های ترکی به دلیل تفاوت قیمت زیادی که بین نرخ سوخت ایران و ترکیه وجود دارد، باید مابه‌التفاوت قیمت سوخت را بر اساس مسافتی که در ایران طی می کنند، بپردازند؛ اما ترک‌ها معتقدند که باید همان نرخی که برای گازوئیل در ایران محاسبه می‌شود در مورد کامیون‌های ترکیه نیز لحاظ شود.
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"