کد خبر: ۲۷۹۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد: برای کاهش فرار مغزها موسسه ای به نام نیماد راه اندازی کرده ایم که این مرکز می تواند زیرساخت های لازم را برای محققان ایجاد کند بودجه این مرکز در سال آینده توسط دولت اختصاص پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه همایش سراسری معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این اجلاس تعیین برنامه های 5 ساله است که محور اصلی ما در این برنامه این است که هر دانشگاهی را مامور پیگیری موضوعات خاصی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما برای پژوهش کمبود بودجه است، اذعان داشت: طبق برنامه پنجم بودجه پژوهشی باید 3 درصد تولید ناخالص داخلی باشد.

وی در این خصوص افزود: در عرض یک سال گذشته با دولت و مجلس رایزنی هایی کرده ایم تا بودجه قابل قبولی را در اختیار پژوهش قرار دهند.

معاون وزیر بهداشت درخصوص برنامه های 5 ساله وزارت بهداشت، عنوان کرد: عمده بیماری ها در کشور بیماری های مضمن هستند که 50 درصد مربوط به بیماری های قلبی عروقی، 20 درصد سرطان، 15 درصد تصادفات، 4 درصد بیماری های کلیوی را شامل می شوند باید برای این بیماری ها برنامه ریزی کنیم و با پژوهش هایی که در این خصوص صورت می گیرد به پیشگیری بیماری ها برسیم.

به گفته وی انجام فعالیت های پژوهشی برای پیشگیری این بیماری ها در کاهش عوامل خطرزا موثر است.

ملک زاده عنوان کرد: در حوزه تولید مقالات از نظر کمی رشد خوبی داشته ایم ولی رتبه های دانشگاهی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

وی درخصوص سامانه ارزشیابی دانشگاه ها به صورت آنلاین توضیح داد و گفت: این سامانه را به تازگی راه اندازی کرده ایم که دانشگاه ها فعالیت های پژوهشی خود را وارد سامانه می کنند و ما فعالیت های پژوهشی آنها را رصد می کنیم.

ملک زاده درخصوص فرار مغزها اظهار داشت: در همه دنیا علت فرار مغزها نبودن زیرساخت های تحقیقاتی است که ما در زمینه فراهم سازی زیرساخت ها رشدی نداشته ایم.

وی در ادامه گفت: خیلی از نخبگان و کشورهای خارجی هم برای انجام آزمایشات نیاز به آزمایشگاه هایی با تجهیزات کامل دارند که در صورت نبودن این آزمایشگاه ها در کشور به کشور دیگری مهاجرت می کنند و این موضوع در کشور ما دیده می شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه گفت: البته باید به این واقعیت توجه کرد که افراد با استعداد باید رشد کنند و اگر رشد نکنند ظلم به پیشرفت علم است.

ملک زاده اظهار داشت: افرادی که خواستار پیشرفت هستند یک تا 2 درصد فارغ التحصیلان هستند که ما آنها را از دست می دهیم که باید برنامه ای برای این سرمایه های کشور داشته باشیم تا آنها را به کشور بازگردانیم.

وی درخصوص نیماد گفت: این مرکز یا مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران برای حفظ نخبگان در کشور هستند تا بتوانیم محلی را برای استقرار آنها ایجاد کنیم.

وی افزود: برای ایجاد محلی برای جمع شدن نخبگان در یکجا نیاز به بودجه دارد که ما درخواست های خود را به سازمان بودجه و برنامه ریزی و دولت اعلام کرده ایم و این بودجه از سال آینده در اختیارمان قرار می گیرد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"