کد خبر: ۲۷۸۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : امروز برخی ایرادات و انتقاداتی از صنعت خودرو کشور صورت می گیرد صرفا با هدف محو صنعت خودروسازی در ایران است.

انتقاداتی که با هدف محو صنعت خودرو صورت می گیرد

به گزارش خبر خودرو ، یک کارشناس صنعت خودرو گفت : امروز برخی ایرادات و انتقاداتی از صنعت خودرو کشور صورت می گیرد صرفا با هدف محو صنعت خودروسازی در ایران است.

امیر حسن کاکایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : در چنین شرایطی این سوال از منتقدین مطرح می شود که کدام بخش از اقتصاد داخلی بدون مشکل است که صنعت خودرو به عنوان بخش موثر در اقتصاد کشور با مشکل مواجه نباشد؟

وی گفت: اینکه در حالت کلی همه مشکلات به صنعت خودرو ربط داده می شود و مسائلی چون بحث تصادفات و مصرف بالای بنزین  به صنعت خودروسازی ارتباط داده می شود قطعا حرکت و روشی درستی نیست.

وی با اشاره به اینکه نباید مشکلات موجود در حوزه مصرف سوخت و سایر مسائل را صرفا ناشی از کیفیت خودروها دانست اظهار داشت : زمانی که مسیر 15 دقیقه ای را باید حدود یک ساعت در ترافیک طی کرد دو اتفاق بد با هم خواهد داد چرا که معمولا طراحی خودروها و میزان مصرف آنها در 100 کیلومتر و بر اساس سرعت اپتیمایی 80 کیلومتر و یا 90 کیلومتر در ساعت است بنابراین زمانی که خودرویی در ترافیک قرار می گیرد خود به خود سرعت آن افت کرده و راندمان موتور و احتراق آن نیز کاهش و مصرف سوخت  بالا می رود بنابراین مسیری که باید با  یک ربع مصرف سوخت اتفاق افتد حدود 50 تا 100 درصد به مصرف سوخت آن افزوده می شود که طبعا این مساله ربطی به صنعت خودروسازی کشور ندارد.

وی تاکید کرد : قطعا مسائلی چون وضعیت راهها ، رفتار مردم ، سیستم ترافیک و غیره همگی در مسائل و تصادفات موثر است اما تبعا در این راستا خودروسازی نیز با مشکلات و کاستی هایی مواجه بوده خصوصا در چند سال گذشته که عملکرد در این بخش مناسب نبوده اما باید این واقعیت را پذیرفت که تحریم ها و اتفاقی که در اقتصاد کشور افتاده باعث شده که خودروسازی در کشور کمی عقب بماند بنابراین این مسائل نباید موجب شود که خودروسازان داخلی را تحت فشار مضاعف قرار دهیم.

وی گفت : قطعا فشار مضاعف در این مقطع باعث نابودی خودروسازی در ایران خواهد شد و خودروسازان داخلی به تدریج به سمت واردات سوق یافته و این مسائل صنعت خودرو را از هدف اصلی خود دور خواهد کرد .فشار بر صنعت خودرو که منتج به افزایش واردات شود در نهایت موجب افت تولید و به طور موقت افزایش کیفیت خودرو ها خواهد شد اما در ازای آن ضمن اینکه هزینه های ملی بالا می رود تبعا در میان مدت و دراز مدت نیز هزینه های جنبی ملی مثل کاهش اشتغال آفرینی و کاهش فن آوری در این صنعت اتفاق خواهد افتاد .

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد : قطعا با وارد کردن پورشه و بنز  فن آوری در کشور افزایش پیدا نمی کند شاید ایمنی افزایش یابد اما فن آوری و  اشتغال توسعه نخواهد یافت  بنابراین باید راه حل میانه ای در این ارتباط  ارائه شود.

کاکایی گفت : البته باید به خودروسازان فشار وارد کرد اما این فشار باید منطقی باشد همانطور که به سایر بخش های صنعت هم نیز باید منطقی باشد چرا که  برای حل برخی مسائل و مشکلات باید فرایندی طی شود و به یکباره نمی توان به این صنعت شوک وارد کرد.

وی افزود : باید مباحث بانکی و زیر ساخت های اقتصادی کشور حل شود تا خودروسازی در فضای کسب و کار امروزی بتواند رشد کند البته در این زمان است که می توان با خودروسازی برخورد کرد.

وی تصریح کرد : امروز صنعت خودرو  تحت فشار شدیدی است و تعرفه واردات خودرو به میزان مناسبی کاهش یافته به طوری که کاهش بیش از این رقم غیر منطقی است از سویی مسائل بانکی و مباحثی چون نرخ تورم  اصولا تولید در کشور را با مشکل مواجه کرده است این است که به نظر می رسد باید از صنعت خودرو حمایت شود اما چه گونه حمایتی این قطعا نکته ای کلیدی است چون برخی فکر می کنند که حمایت ها با تزریق نقدینگی حل می شود در حالی که در یکی ، دو سال اخیر با افزایش بهره وری در صنعت خودرو و تبدیل و فروش سرمایه هایی که در حوزه تولید قرار نداشت ، کمبودهای موجود در این حوزه توسط خودروسازان جبران شده  و شرکتها توانستند نقدینگی را به سمت تولید ببرند و خوشبختانه تولید در حال رشد است.

وی گفت : خوشبختانه در یک سال اخیر مدیریت ها در صنعت خودرو منطقی تر شده اما عدم ثبات در تعیین قیمت ها و انتقاداتی که در خصوص بالا بودن قیمت ها مطرح می شود متاسفانه بازار خودرو را به هم می ریزد.

وی اظهار داشت : در صورتی که در حوزه قیمت ، خرید و فروش و بهره های بانکی ثبات ایجاد شود طبعا صنعت خودرو نیز در بسیاری از حوزه ها به ثبات خواهد رسید چرا که صنعت خودرو در تمام دنیا صنعت بزرگ و مهمی است و در کشور ما نیز این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر همکاری  برد-برد خودروسازان داخلی با شرکتهای خارجی ، افزود : امروز در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان و فرانسه و ... زیر ساخت های فن آوری و نوآوری در صنعت خودرو وجود دارد و خوشبختانه در صنعت خودرو داخل نیز به آن توجه می شود چون خودروسازان از نتایج این گونه فن آوری هاست که بهره می برند.

وی گفت : امروز در حوزه نوآوری و فن اوری انتظار دارند که این رشد صرفا توسط خودروسازان صورت گیرد در حالی که این اقدام  باید در یک تعامل ملی رخ دهد و یکی از حمایت هایی که دولت باید انجام دهد این است که باید برنامه های توسعه فن آوری را در بخش های مختلف مدیریت کند .

وی تصریح کرد : در صورتی که به توسعه فن آوری توجه شود می توان انتظار داشت که خودروسازی در ایران نیز هم به موقع از این فن اوری های بومی بهره برده  اما متاسفانه در این حوزه در کشور با کمبود مواجه ایم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"