کد خبر: ۲۷۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
فارس: حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری اولویت‌های سازمان متبوع خود در محرم‌الحرام 1436 هجری قمری را تشریح کرد.

وی در ابتدای این نشست گفت: آحاد کشور از همه اقشار و ادیان در ماه محرم به سوگ حضرت اباعبدالله می‌نشینند، البته امسال یک تفاوت وجود دارد و این است که استکبار جهانی به کمک گروه‌های تکفیری، ایجاد تفرقه را میان مسلمین دنبال می‌کنند و به دنبال تقویت نزاع میان شیعه و سنی است.

این مقام مسئول ادامه داد: هیات‌های مذهبی سراسر کشور و محبین اهل بیت باید تلاش کنند که دشمن از بستر عزاداری‌ها سوءاستفاده نکنند، بلکه این مجامع در راستای همبستگی بیشتر مسلمانان باشد. همچنین تدابیر امنیتی لحاظ شود تا خدای ناکرده گروه‌های معاند و تکفیری صدماتی به این مجالس وارد نکنند.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی درباره برنامه‌های ماه محرم گفت: تاکنون بیش از یکهزار همایش در 400 نقطه کشور برای مبلغین، مبلغات، مسئولین هیأت‌های مذهبی و مداحان گرامی برگزار و سیاست‌ها را تشریح کردیم.

وی اظهار داشت: 81 هزار هیأت مذهبی در سراسر کشور همگام با بیش از 60 هزار مسجد آماده هستند که در طول این دهه مراسم سوگواری سالار شهیدان را برگزار کنند.

همچنین طبق هماهنگی حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان مبلغین مورد نیاز در ایام محرم به تبلیغات مراکز استان‌ها اعزام می‌کنند تا نیاز مردم، ادارات، مساجد و هیات‌ها برطرف شود. به همین منظور حدود 50 هزار مبلغ دینی ساماندهی شده‌اند تا تمام کشور اعم از شهرها و روستاها می‌توانند با مراجعه به سازمان تبلیغات، مبلغ مورد نیاز خود را درخواست کنند.

ابراهیمی به تهیه محتوای مورد نیاز در دهه محرم اشاره کرد و اظهار داشت: کتاب «ره توشه پیام محراب» ویژه مبلغین، مجلس خیمه ویژه هیات‌ها و کتاب‌های نوحه به زبان‌های فارسی، عربی و آذری برای مداحان عزیز تدارک دیده شده و در اختیار آنها قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساجد محوری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: 570 باب مسجد را شناسایی کرده ایم و مورد حمایت ویژه سازمان تبلیغات اسلامی هستند. همچنین کار ویژه‌ای فرهنگی توسط برخی ائمه محترم جماعت انجام خواهد گرفت.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی درباره ارزیابی هیات‌ها و تشکل‌های مذهبی گفت: هر سال این ارزیابی را داریم و سیاست ما بر این است که در مناسبت‌های مذهبی برگزاری مراسم با محوریت مسجد، حضور مبلغ و توجه به قرآن کریم است. طبق آمارها 52 درصد هیات‌ها عزاداری خود را در مسجد برگزار کردند، 26 درصد در حسینیه‌ها، 12 درصد در تکایا و 9 درصد هم در منازل برگزار شده است. حدود 5 درصد هم در بقاع متبرکه برگزار شده است.

روحانی‌نژاد بر پراکندگی جلسات روضه و عزاداری در همه کشور تاکید کرد و ادامه داد: در شورای هیات مذهبی به این نتیجه رسیدند که می‌توان در شهرها عزاداری در یک روز به صورت تجمعی هم برگزار شود اما صلاح نیست این مراسم‌ها به یک نقطه محدود شود.

وی درباره آمارهای محتوایی هم گفت: در 37 درصد مراسم‌ها برنامه قرآنی هم اجرا شده و الحمدلله این آمار هر سال رشد دارد و باید تلاش کنیم برنامه‌های قرآن در همه مراسم‌های مذهبی ما حضور داشته باشد. 63 درصد هیات‌ها هم دارای سخنران بوده‌اند و آن دسته ای که سخنران نداشته‌اند ؟ این کمبود مبلغ را بتوانیم توسط حوزه‌های علمیه رفع کنیم. 57 درصد هیات‌ها برنامه مناجات داشته‌اند، حدود 30 درصد هم برنامه احکام گویی در هیات‌ها داشته‌ایم. توجه به نماز در هیات‌ها هم به یک فرهنگ تبدیل شده و خوشبختانه اکثر مراسم یا با نماز شروع می‌شود یا به نماز ختم می‌شود که اوج آن در ظهر روز عاشورا است که به صورت میلیونی اقامه می‌شود.

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات در ارزیابی از دور کردن خرافات و موهومات از هیات‌های مذهبی هم گفت: خوشبختانه استفاده از شمایل اهل بیت، استفاده از آلات موسیقی اختلاط زن و مرد و قمه‌زنی به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: ستاد ساماندهی ؟ فرهنگی که یک ستاد قانونی است در 214 نقطه کشور شامل یک ستاد مرکزی، 31 ستاد استانی مابقی شهرستانی شکل گرفته است، این ستاد یک بیانیه در آستانه ماه محرم صادر کرده و تقاضامند است عزاداری‌ها مبتنی بر آن باشد.

روحانی‌نژاد افزود: موسسه ادبیات هلال نیز یک رادیو اینترنتی راه‌اندازی کرده که مداحان می‌توانند به آن مراجعه کنند، سامانه تلفنی 9099070216 کل کشور و در تهران 9092301620 اشعار و سبک‌های مداحی را ارائه می‌دهد. (باید با تلفن ثابت تماس گرفته شود).

در شبکه‌های اجتماعی و محیط‌های مجازی آی دی اینست گرام markaz 1404 نیز فعال است.

تعریف ما از هیات مذهبی این است که 4 مقوله داشته باشد.

مبلغ دین، مربی قرآن، مداح و روابط فرهنگی 12 دی 93 سومین دوره انتخابات کانون مداحان و سراسر کشور برگزار می‌شود.

21950 به عنوان نمونه هیات ارزیابی شده‌اند.

برای اولین در مهر انقلاب اسلامی، 13 آبان با روز عاشورا مصادف شدهاست (روز تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار) به همین دلیل امسال در سراسر کشور علاوه بر مراسم استکبار ستیزی هنگام اقامه نماز ظهر و عصر روز عاشورا نفی استکبار در تکبیر نماز هم یادآور شوند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"