کد خبر: ۲۷۷۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳
مهر: مهندس سید رضا غلامی با اشاره به ضرورت رعایت موازین بهداشتی در پخت نذورات در ایام محرم توسط تکایا و هیئت ها، توضیح داد: در پخت و عرضه غذا و نوشیدنی داغ استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی در اولویت هستند. ظروف کاغذی نیز که جزئی از شاخه ظروف گیاهی محسوب می شوند، در ارجحیت بعدی قرار می گیرند.

وی در مورد ظروفی که پایه پلاستیکی دارند، اضافه کرد: توزیع غذاهای داغ بالای 65 درجه سانتی گراد در این ظروف به علت این که از مشقات نفتی تهیه می گردد، اصلا توصیه نمی شود.

غلامی با اشاره به اینکه ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیکی در طبیعت تجزیه نشده و تنها تخریب می گردند، توضیح داد: در نهایت ساختار خرد شده این ظروف به چرخه زندگی جانداران بازمی گردد.

وی با بیان اینکه ظروف گیاهی تجزیه پذیر هستند و مشتقاتی ندارند که به مواد غذایی انتقال یابد، ادامه داد: در راستای ترویج استفاده از این ظروف، وزارت بهداشت به همراه سازمان غذا و دارو و وزارت صنعت، معدن و تجارت سعی در افزایش اطلاع رسانی به مردم دارد تا بتوانیم در آینده پوشش صد در صدی استفاده از این ظروف را داشته باشیم.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در خیلی از مراکز پخش نذورات، بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت بر اجرای نکات بهداشتی در تهیه غذاهای نذری، نظارت می کنند، خاطرنشان کرد: علاوه بر حوزه نظارت، امسال همزمان با مراسم 10 روزه ایام محرم دستورالعملی به بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت به منظور آموزش هیات ها و تکایا نسبت به رعایت نکات بهداشتی در طبخ غذا، ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: اگرچه ظروف گیاهی و آلومینیومی گرانتر از ظروف یکبار مصرف با پایه پلاستیکی هستند، ولی اگر در زمینه افزایش بار بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی کافی صورت گیرد، هزینه برای تهیه ظروف گیاهی، در واقع سرمایه گذاری برای حفظ سلامت مردم خواهد بود.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"