کد خبر: ۲۷۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳
باشگاه خبرنگاران: دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از دیدار با همتای روسی خود با اشاره به حمایت دو کشور ایران و روسیه از تحکیم حکومت مرکزی عراق، بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی آن و تقویت دولت مرکزی و ارتش عراق برای مقابله با ناامنی‌ها تأکید کرد.

"علی شمخانی" نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز -سه‌شنبه-  پس از پایان گفت‌وگوها با "نیکلای پاتروشف" دبیر شورای امنیت ملی روسیه گفت: این مذاکرات در چارچوب انجام گفت‌وگوهای جامع و منظم بین 2 ساختار عالی امنیتی است که به طور نوبتی انجام می‌شود.
 
شمخانی افزود: در خلال گفت‌وگوهای امروز، مجموعه‌ای از مباحث مورد علاقه در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نگاه‌های مشترک بین 2 کشور در بسیاری از زمینه‌ها، یادداشت تفاهمی برای گسترش همکاری‌های آتی به امضا رسید که چارچوب و ساز و کارهای همکاری در بخش‌های مختلف به ویژه در موضوعات اقتصادی و امنیتی را تعیین می‌کند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: امیدواریم این مذاکرات که در فضای دوستانه، توام با حسن تفاهم انجام شد، مناسبات را در جهت سطح مطلوب همکاری‌ها هدایت کند.
 
وی ضمن ابراز نگرانی از تحولات و روندهای نگران کننده‌ای که هم در سطح جهان و هم در سطح منطقه شکل گرفته است و صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی را تهدید می‌کند، تأکید کرد: تقویت همکاری برای مقابله با آن‌ها ضروری است.
 
شمخانی در خصوص لزوم حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و عراق، دیدگاه‌های بین ایران و روسیه را مشترک دانست و اظهار داشت: پدیده داعش نتیجه اقدامات نادرست به ویژه در حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی است و کسانی که به تجهیز این گروه‌ها اقدام کردند، باید پاسخگو باشند.
 
وی افزود: تفکیک و تقسیم‌بندی گروه‌هایی را که به هر بهانه‌ای سلاح به دست گرفته و به ریختن خون بی‌گناهان مبادرت می‌ورزند غیر ممکن و غیرمنطقی می‌دانیم.
 
نماینده مقام معظم رهبری همچنین تفکیک بین تروریست خوب و میانه رو و تروریست بد را موهوم و مبتنی بر رویکرد منفعت‌جویانه دانست.
 
شمخانی با اشاره به حمایت دو کشور ایران و روسیه از تحکیم حکومت مرکزی عراق بر حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی آن و تقویت دولت مرکزی و ارتش عراق برای مقابله با ناامنی‌ها تأکید کرد.
 
شمخانی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت افغانستان را مورد توجه دو کشور ایران و فدراسیون روسیه دانست و بر اهمیت و ضرورت همکاری منطقه‌ای برای تقویت و تحکیم ثبات در افغانستان و حمایت از دولت جدید این کشور به ویژه پس از خروج نیروهای خارجی تأکید کرد.
 
دریابان شمخانی افزایش شدید مواد مخدر در یک دهه گذشته افغانستان را دارای پیامدهای ناگوار بر دو کشور و ثبات و امنیت اجتماعی کشورهای منطقه و جهان دانست و بر لزوم بررسی بی‌طرفانه وضعیت مواد مخدر از سوی سازمان ملل در دوره حضور نیروهای خارجی و اتخاذ راهکارهای جدی تاکید کرد.
 
گسترش همکاری‌های اقتصادی و گشودن عرصه‌های جدید همکاری و رفع موانع موجود موضوع دیگری بود که شمخانی به آن پرداخت و افزود: بخش انرژی تاکنون یکی از عرصه‌های مهم همکاری بیان دو کشور بوده و از جمله نتایج آن احداث نیروگاه بوشهر و وارد شدن برق تولیدی آن به شبکه بوده است.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان خاطر نشان کرد: در موضوع برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، آخرین وضعیت مذاکرات با کشورهای 1+5 مورد بررسی قرار گرفت و طرف روس حق مسلم ایران در انجام کلیه برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای را مورد تأکید قرار داد و از حل و فصل نهایی این موضوع در چارچوب ان.پی.تی حمایت به عمل آورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"