کد خبر: ۲۷۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳

ارتقاء صنعت قطعه سازی در دستور کار قرار گیرد

به گزارش خبر خودرو، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در جلسه ای که با حضور سرپرست مدیریت شرکت مگاموتور و گروهی از قطعه سازان استان آذربایجان شرقی در مگاموتور برگزار شد، بر لزوم تقویت قطعه سازی داخلی و ایجاد بسترهای همکاری بیشتر بین قطعه سازان و خودروسازان تاکید کرد.

سعید مدنی ، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اشاره به شرایط حاکم در خودروسازی گفت: باید به سمت تقویت قطعه سازی در کشور حرکت کنیم تا جایی که حتی اگر روزی خودروسازی ها نیز تعطیل شدند، قطعه سازان ما قادر به صادرات قطعات خود باشند.

 وی افزود: با توجه به وسعت کشور و نیاز به 2 میلیون خودرو در سال، واردات خودرو به صرفه نخواهد بود. تولید خودرو در داخل نیازمند 5 میلیارد دلار واردات است که بقیه آن در داخل تولید می شود ولی اگر بخواهیم همین تعداد خودرو را وارد کنیم، باید حدود 30 میلیارد دلار هزینه کنیم. این اختلاف هزینه سبب می شود دولت به سمت حمایت از صنایع خودروسازی در داخل گام بردارد.

مهندس مدنی در ادامه با تاکید بر تمرکز بر ارتقاء صنعت قطعه سازی گفت: باید طی برنامه ریزی های دقیق و منسجم، ارتقای صنایع قطعه سازی را در دستور کار قرار دهیم، همچنین باید برنامه ای طرح ریزی شود تا خودروسازان خارجی که با ما وارد همکاری می شوند، از قطعه سازان داخلی کمک بگیرند.

مدیرعامل سایپا در ادامه تصریح کرد: در شرایط بحرانی قرار داریم و در این شرایط بسیاری از خودرو سازها به دنبال CKD کاری هستند ولی آنچه مسلم است و در خودروسازی تجربه کرده ایم CKD کاری در کشور ما جوابگو نیست.

وی با تاکید بر اینکه خودروسازی نیازمند برنامه ای دقیق و مدون است به آسیب های وارده بر پیکر خودروسازی کشور ناشی از تحریم ها اشاره کرد و گفت: اگر تحریم ها هم برداشته شود، چند سالی زمان می برد تا از این حالت خارج شویم. تحریم مانند طنابی است که گره های فراوانی خورده است و برای باز کردن این گره ها باید زمان صرف شود. به همین دلیل صنعتگرها باید مراقب باشند و بر مبنای شرایط بحرانی برنامه ریزی کنند.

مهندس مدنی در ادامه این نشست با تشریح برنامه های آینده گروه خودروسازی سایپا و تولید محصولی کاملا ایرانی گفت: در گروه سایپا در سه سال گذشته که صنایع خودروسازی دچار بحران شد، سه امر افزایش تولید، صادرات و توسعه محصول در دستور کار قرار گرفت. سبد محصول را برای چند سال آینده برنامه ریزی کرده ایم و مشکلی از جهت تولید محصول نداریم. بزرگترین پروژه ما در توسعه محصول پروژه تولید SP100 است که پلتفرمی کاملا ایرانی است. با توجه به اختصاص سهم 40 تا 50 درصدی تولید سایپا به این پلتفرم آغازگر تحول خواهیم بود همچنین طراحی نیرو محرکه و بدنه این پلتفرم با هماهنگی سازنده های داخلی انجام شده و قرار است تولید همه قطعات با همکاری قطعه سازان داخلی صورت گیرد.

مهندس مدنی با اشاره اینکه قطعه سازان باید فعالیت بخش موتور خود را گسترش دهند گفت: اکنون بزرگترین مشکل ما در حوزه موتور، گیربکس و اکسل است که از قطعه سازان داخلی انتظار همکاری بیشتری در این بخش داریم. در توسعه محصول جدید و همکاری با شرکای خارجی نیز هدف را روی 40 تا 50 درصد ساخت داخل در سال نخست گذاشته ایم که این امر علاوه بر اینکه مورد توجه وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و ریاست محترم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، جزو الزامات دولتی نیز به شمار می رود و خوشبختانه در مورد خودروی «سراتو» آغاز شده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"