کد خبر: ۲۷۴۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بر آن است اثربخشی استانداردهای ملی مصرف سوخت را در خودروهای سواری و موتورسیکلتها بررسی کند.

اثربخشی استانداردهای ملی مصرف سوخت خودروها سنجیده می‌شود

به گزارش خبر خودرو، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت بر آن است اثربخشی استانداردهای ملی مصرف سوخت را در خودروهای سواری و موتورسیکلتها بررسی کند.

مدیر بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهارکرد: برای تعیین میزان اجرای استانداردهای تدوین شده در بخش حمل و نقل و تاثیر اجرای آن، پروژه‌ای با عنوان "بررسی میزان اثربخشی استانداردهای ملی مصرف سوخت خودروهای سواری و موتورسیکلت" تعریف شده است که با اتمام آن می‌توان میزان اجرا  و آثار اجرای این استانداردها را مشخص کرد.

ناصر اسماعیل زاده، از تدوین استانداردهای جدید در مدیریت بهینه‌سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز خبر داد و گفت: هم اکنون تدوین معیار و برچسب مصرف سوخت خودروهای سبک دیزلی و امکان‌سجی تدوین استاندارد و معیار مصرف سوخت براساس انتشار دی اکسیدکربن در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

ممیزی ناوگان دریایی برای تدوین استاندارد

وی خاطرنشان کرد: تدوین استاندارد معیار و برچسب مصرف سوخت اتوبوسهای گازسوز، ممیزی ناوگان دریایی برای تدوین استاندارد و تعیین حد مجاز مصرف سوخت در معاینه فنی خودروهای سبک از دیگر طرحهای در دست اقدام مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت است.

مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، استاندارد خودروهای بنزینی را تحت عنوان "خودروهای بنزینی- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی" تدوین کرد که این استاندارد در آبانماه سال ٨٢ به تصویب رسید و در مهرماه سال ٨٣ برای اجرا ابلاغ شد. استاندارد خودروهای دوگانه سوز نیز با عنوان " خودروهای دوگانه سوز- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی" در بهمن ماه سال ٩٠ تصویب و در مهرماه سال ٩١ برای اجرا ابلاغ شد که از فروردین ماه سال گذشته تاکنون درحال اجراست.

همچنین استاندارد "موتورهای دیزلی خودروهای سنگین و نیمه سنگین و ماشین آلات راهسازی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی- تعیین معیار مصرف سوخت و دستورالعمل برچسب انرژی" به دنبال ابلاغ در شهریورماه سال ٨٤، از فروردین ماه سال ٨٥ اجرایی شده است. استاندارد موتورسیکلتها نیز اسفند ٨٢ به تصویب رسید و از مهرماه ٨٣ در کشور به اجرا درآمد. البته این استانداردها مورد بازنگری هم قرار گرفته‌‌اند.

سازمان ملی استاندارد، مسئول مستقیم اجرای استانداردها

در این راستا به جز استاندارد خودروهای دوگانه سوز، سه استاندارد دیگر بازنگری شده‌اند. بطور نمونه، استاندارد موتورسیکلتها تاکنون سه بار در سالهای ٨٤، ٨٧ و ٨٩ بازنگری شده است یا استاندارد خودروهای بنزینی، ٢ بار در سالهای ٨٥ و ٨٩ و استاندارد موتورهای دیزلی خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم در یکبار در سال ٨٧ مورد بازنگری قرار گرفته اند.

اسماعیل زاده پیشتر نیز در واکنش به رعایت نشدن برخی استانداردها در خودروهای تولید داخل، اعلام کرده بود: بر اساس قانون، مسئول مستقیم اجرای استانداردها، سازمان ملی استاندارد است و اجرا نشدن استانداردها در وهله اول از همکاری نکردن خودروسازان با این سازمان و سپس از نداشتن نظارت دقیق و کامل سازمان استاندارد بر اجرای استانداردها نشات می گیرد.

به گفته وی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون برای مشخص شدن وضعیت اجرای استانداردهای ملی مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، چندین نامه به سازمان ملی استاندارد ارسال کرده که متاسفانه با وجود پیگیریهای متعدد، تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 


 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"