کد خبر: ۲۷۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، معاون توسعه حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت : سال گذشته پس از اعلام نظر مثبت رئیس جمهور و برخی وزرا و مصوبات دولت ،بخش نامه ای در وزارت کشور مبنی بر ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تصویب گردید.

طرح ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی در انتظار تصویب کمیسیون زیربنایی دولت است

به گزارش خبر خودرو، معاون توسعه حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت گفت :  سال گذشته پس از اعلام نظر مثبت رئیس جمهور و برخی وزرا و مصوبات دولت ،بخش نامه ای در وزارت کشور مبنی بر ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تصویب گردید.

امیر جعفر پور در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : به دنبال این بخش نامه شورای شهر تهران مصوبه ای که مبنی بر ارائه برچسب رایگان طرح ترافیک به خودروهای هیبریدی ابلاغ نمود که خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی از این مصوبه صورت گرفته است به طوری که در همان روزهای آغازین ابلاغ این مصوبه 10 خودرو هیبریدی مدل بالا این برچسب را دریافت کردند.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته نسبت به ورود خودروهای برقی و هیبریدی به ناوگان حمل و نقل کشور تصریح کرد  : ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در سال 91 اقدام به تهیه آیین نامه ای به منظور ورود و تامین خودروهای برقی و هیبریدی برای استفاده در ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور نمود که پس از تدوین پیش نویس این آیین نامه  در سال 91 ، اوایل سال 92 این پیش نویس تقدیم کمیسیون زیر بنایی دولت گردید که با توجه به ایراداتی که به آن وارد شد برای برخی اصلاحات باز گردانده شد در این فرایند دولت تغییر کرد و دولت یازدهم با روی باز از این موضوع استقبال کرد و حتی بیش از آنچه که  پیش بینی می گردید دولت یازدهم خواهان تقویت و بهبود سطح این مصوبه شدند.

وی گفت : خوشبختانه در حال حاضر اصلاحات لازم بر روی این پیش نویس صورت گرفته و با مشارکت سازمان های متولی چون سازمان حفاظت از محیط زیست ، وزارت صنعت و معدن و زارت نفت و سایر اعضای کمیسیون زیر بنایی این کار جمع بندی شده است و به نظر می رسد هم اکنون در کمیسیون زیر بنایی دولت در حال تصویب است.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح در آیین نامه ارائه شده به کمیسیون زیربنایی دولت تصریح کرد : برخی از این پیشنهادات در این فاصله عملیاتی شدند به عنوان مثال یکی از مصوبات پیشنهادی کاهش تعرفه خودروهای هیبریدی بود که از حدود 40 درصد به 4 درصد کاهش یابد که قبل از تصویب این آیین نامه برخی از بندهای آن به صورت مصوبه دولت ابلاغ شده است.

وی همچنین به روند استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ناوگان حمل و نقل در دنیا اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به نوجیه اقتصادی استفاده این خودروها هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده از خودروها برقی و هیبریدی در ناوگان حمل و نقل توسعه خوبی یافته است.

وی گفت : آنچه که امروز برای ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت مهم است پاسخ به چند سوال است که کمیسیون زیربنایی دولت مطرح و ستاد مدیریت حمل و نقل پاسخ آن را آماده نموده است و البته برای اینکه این مسئله قطعی شود ستاد مدیریت درصدد برگزاری همایش تخصصی و دعوت از برخی متخصصان برجسته دنیا است تا در راستای نشست های تخصصی در این همایش پاسخ به  سوالات مربوطه تهیه شود.

معاون توسعه حمل و نقل ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود : در این جریان آنچه که اهمیت دارد حمایت شخص رئیس جمهور از فن آوری و ملزومات مورد استفاده در این خودروهاست.پیش بینی می شود با توجه به اراده دولت و بررسی های کارشناسی که انجام شده است بتوانیم با اراده محکم و مستدلی این فن آوری را بومی کرده و توسعه دهیم.

جعفر پور در ادامه با ابراز گلایه از شرکتهای خودروساز داخلی نسبت به تولید خودروهای برقی و هیبریدی خطر نشان کرد : متاسفانه شرکتهای خودروساز تاکنون توجه چندانی را نسبت به تولید این خودروها نداشته اند این در حالی است که پیمایشی خودروهای هیبریدی 10 برابر خودروهای معمولی است .

وی همچنین در خصوص فراهم نمودن  زیرساخت های استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت : زیر ساخت های استفاده از این خودروها در بخش حمل و نقل عمومی به سهولت فراهم است و مشکلی به این لحاظ وجود ندارد.

وی انرژی مصرفی در خودروهای برقی را به لحاظ هزینه قابل مقایسه با سوخت های فسیلی ندانست و گفت : اتفاقاتی که در چند ماه اخیر در خصوص استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی صورت گرفته به نظر می رسد حاصل تحرکاتی که از سوی دولت برای واردات این نوع خودروها صورت گرفته و اعتمادی که متاسفانه خودروسازان بسیار دیر به دولت کردند.

وی گفت : امروز این اراده وجود دارد که خودروهای برقی و هیبریدی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود اما چنانچه در این خصوص اقدامات با سرعت بیشتری صورت نگیرد امکان ورود و استفاده از این فن آوری برای کشور فراهم نخواهد شد.

وی در ادامه به بند قاف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 اشاره کرد و گفت : بر این اساس مقرر شده است تا 100 میلیارد دلار به صورت بیع متقابل به پروژه هایی تخصیص پیدا می کند که اثر آنها در مصرف سوخت در کشور مشخص شود و به ازای میزان صرفه جویی که صورت گرفته وزارت نفت مبلغی را از این محل پرداخت کند که این یکسال طی نشده به همین جهت آثار اجرای این طرح نیز مشخص هم اکنون مشخص نیست اما در این راستا تفاهم نامه ای با وزارت کشور و وزارت نفت منعقد شد برای اینکه 17 هزار دستگاه اتوبوس طی سه سال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

وی افزود : هم اکنون اراده وزارت نفت بر استفاده از ناوگان گاز سوز در کشور قرار گرفته است که به نظر می رسد اتفاق خوبی در حوزه حمل و نقل عمومی است چرا که سی ان جی در ایران امتحان خود را پس داده است بنابراین در صورتی که عرضه گاز با قیمت120 تومان به این خوروها عرضه شود قطعا صرقه جویی اقتصادی داشته و می توانیم تحولی در این حوزه شاهد باشیم.

این مقام مسئول در ستاد مدیریت حمل و نقل و  سوخت تصریح کرد : پیش بینی می شود چنین تحولی در ناوگان حمل و نقل عمومی برای مردم ملموس باشد و با همکاری و حمایت دستگاههای متولی بتوانیم شاهد ارتقاء در سطح حمل و نقل عمومی شهری و نزدیک شدن به اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی باشیم.

جعفر پور با اشاره به حرکت هایی که در خصوص ورود خودروهای برقی و هیبریدی توسط برخی دستگاهها صورت گرفته گفت : با توجه به برنامه ریزی ها صورت گرفته و اقدامات لازم در این زمینه انتظار می رود سال 93 ، سال ورود خودروهای هیبریدی به ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"