کد خبر: ۲۷۳۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: چندین مدل نظارتی در تولید خودرو وجود دارد که بخشی از آن به سازمان استاندارد بر می گردد و هنگام طراحی و تولید خودرو در کشور محصول باید استاندارد لازم را دریافت کند و بخش دیگر نظارت بر تولید است که سازمان ملی استاندارد متولی آن است.

تشريح برخي نارسايی هاي توليد خودرو در کشور

به گزارش خبر خودرو، معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: چندین مدل نظارتی در تولید خودرو وجود دارد که بخشی از آن به سازمان استاندارد بر می گردد و هنگام طراحی و تولید خودرو در کشور محصول باید استاندارد لازم را دریافت کند و بخش دیگر نظارت بر تولید است که سازمان ملی استاندارد متولی آن است.

سعید تاجیک با اشاره به اینکه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت است افزود: ارزیابی کیفیت و استاندارد خودروها با استقرار نیروهای بازرس فنی در انتهای خطوط تولید، خودروها را بر اساس استانداردهای ویژه ای بررسی می کنند.

وی گفت: این بازرسان به صورت نمونه برداری در انتهای خطوط تولید، کیفیت مونتاژ کیفیت عملکرد لحظه ای خودرو را مورد بررسی قرار می دهند.

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تصریح کرد: در این بازرسی ها اگر عیب خودرو مربوط به ایمنی باشد خط تولید متوقف و شرکت خودروساز مجاز به اقدامات اصلاحی می شود.

تاجیک گفت: اگر عیب ایمنی نباشد به خودروساز و وزارت صنعت گزارش می شود تا در روند کار اقدامات اصلاحی صورت گیرد.

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران افزود: بخش های عملکردی خودرو در زمینه های آزمایشی عملکرد رانندگی و عملگرهای خودرو شامل راهنما، کیلومترشمار، ترمزها، فرمان و برف پاکن های آزمایش می شود.

تاجیک اضافه کرد: خودرو در انتهای خط به لحاظ روغن ریزی و امنیت حرکتی نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه آزمایش های شرکت ما به عنوان نماینده وزارت صنایع و مردم به صورت تصادفی است گفت: تولید یک مجموعه است، یعنی هر جای این مجموعه خطایی بروز کند به محصول نهایی منتقل می شود.

تاجیک با بیان اینکه اگر قطعه سازی قطعه معیوب تولید کند و در اختیار خودروساز قرار دهد خود بخود با نصب بر روی خودرو به مصرف کننده منتقل می شود و در هر جای دنیا نیز ممکن است بروز کند.

وی گفت: این عیوب تعداد خاصی دارد که اگر از آن حد عبور کند اقدامات و کنترل های نظارتی بیشتری باید صورت گیرد.

سعید تاجیک اضافه کرد: در صورت بروز و مشاهده مشکلات ایمنی در خودرو بلافاصله خط تولید متوقف می شود.

وی با بیان اینکه هر گونه مشکلی چه ایمنی و چه غیرایمنی بررسی تصادفی می شود تأکید کرد: به هر حال با وجود همه نظارت ها چه از جانب استاندارد و چه از جانب شرکت ممکن است خودرویی معیوب تحویل مشترکی شود و این هم امری طبیعی است.

تاجیک گفت: قانون حمایت از حقوق مصرف کننده که به تصویب هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی رسیده است وجود دارد و ضمانت اجرای آن وجود گارانتی در شرکت های خودروساز است.

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به اینکه بخش هایی از قانون حمایت از مصرف کننده مغفول مانده است اضافه کرد: مثلاً در این قانون هست که اگر خودرویی با تکرار عیب مواجه شد خودروساز موظف به تعویض خودروی معیوب با یک خودروی سالم است.

تاجیک همچنین درباره توقف خودروی معیوب در نمایندگی ها به منظور تعمیر افزود: در این صورت خودروساز و نمایندگی خدمات پس از فروش موظف به پرداخت جریمه خسارت خواب خودرو به مشتری است.

وی در پاسخ به این سؤال که مشکل خودروسازان چیست که باز هم شاهد تحویل خودروهای با عیب به مشتری هستیم گفت: در پاسخ به این سؤال باید جلسات زیادی برگزار شود و راجع به آن بحث صورت گیرد.

معاون شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه یک بخشی از مشکلات خودروسازان از زنجیره تأمین آنها منتقل می شود اضافه کرد: یک خودرو چندین هزار قطعه دارد و خودروساز بخش عمده آنرا مونتاژ می کند.

وی افزود: وقتی خودرویی به لحاظ عملکرد مشکل دارد یعنی قطعات آن معیوب است و این بر می گردد به اینکه ما زیرساخت های تأمین قطعات خیلی قوی و خوبی نداریم.

تاجیک با بیان اینکه در تمام دنیا قطعه سازان طراحی قطعه انجام می دهند و به خودروساز سفارش می دهند گفت: در این شرایط قطعه سازان در زنجیره تأمین اگر عیبی مشاهده شود اقدام به اصلاح آن می کنند در صورتیکه در کشور ما این گونه نیست و تمام این موارد وابسته به خودروساز است.

وی تصریح کرد: تحریم شرکت های قطعه ساز و خودروساز نیز بی تأثیر در بروز مشکلاتی در کیفیت خودروها نبوده است.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"