کد خبر: ۲۷۳۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۲ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳

معصومه ابتکار عصر دوشنبه در نشست خبری که در اداره کل محیط زیست قم برگزار شد، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران پیرامون از بین رفتن سطح وسیعی از باغات شهر قم و وعده عملی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ باغات باقی مانده اظهار کرد: باید حیطه های کاری را به جهت تفکیک مسائل قانونی مشخص کنیم.

ابتکار تأکید کرد: حیطه فضاهای شهری در وهله اول مربوط به شورای اسلامی شهر و شهرداری است. البته سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند نظارت کلی داشته باشد ولی مسئولیت بر عهده شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است که برای حفظ کاربری و باغات طرح هایی به تصویب برساند.

وی حفاظت از محیط زیست و فضای سبز شهری را مسئولیت اصلی شورای اسلامی شهر دانست و افزود: ما هم در شورای عالی شهرسازی این موضوع را با جدیت پیگیری می کنیم و اگر گزارش جامعی از باغات شهر قم در اختیار ما قرار گیرد حتما پیگیری خواهیم کرد.

ابتکار در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون تامین حقابه‌های زیست محیطی استان اظهار کرد: طرح‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه‌ای که در سطح شهر اتفاق می‌افتد نباید وضعیت طبیعت را به گونه‌ای رقم بزند که آسیب و ضررش گریبانگیر زندگی شهری و همه ارکان جامعه شود.

معاون رئیس جمهور، همسان سازی طرح‌های توسعه‌ای با طبیعت و ارزیابی و توجیه زیست محیطی طرح‌ها را از راهکارهای مهم در این زمینه برشمرد و افزود: هر طرح توسعه ای قبل از اجرا، باید در مرحله امکان سنجی، مطالعات زیست محیطی داشته باشد و راهکارهای کاهش مخاطرات زیست محیطی برای اجرای این طرح‌ها تدوین شود.

تقدیم لایحه هوای پاک به مجلس

ابتکار از تقدیم لایحه هوای پاک به مجلس شورای اسلامی خبر داد و تصریح کرد: در این لایحه، قوانین روزآمد و مترقی پیش بینی شده و امیدواریم با اعمال دقیق این قانون بتوانیم مشکلات محیط زیست را به حداقل برسانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کارگروه نجات برای دریاچه ارومیه و تدوین راهکارهای 19 گانه برای نجات این دریاچه از مشکلات زیست محیطی اظهار کرد: دولت اخیرا برای اجاره کردن برخی از اراضی کشاورزان برنامه ای داشته و کار مشترکی برای آموزش کشاورزان برای کشاورزی همگام و همساز با محیط زیست در 41 روستا در دست اجرا داریم. سازمان محیط زیست برنامه ای در دست اجرا دارد که نقش زنان روستا را در این زمینه تقویت کند.

وی تاکید کرد: ارزیابی زیست محیطی سدها در حال بازنگری است و شورای عالی آب و کارگروه نجات دریاچه ارومیه، احداث هر گونه سد جدید و اتمام سدهای نیمه کاره را متوقت کرده است.

انجام مطالعات برای احیای زیستگاه‌های قم

وی با ابراز امیدواری از انجام مطالعات لازم در رابطه با احیای زیست گاه های استان قم و مشخص شدن حداقل حقابه ها گفت: ما مدیر ملی برای مقابله با گردوغبار داریم که با همکاری دستگاه های مختلف طرح های مدیریت نقاط بحرانی کشور را ساماندهی می کند.

وی افزود: این طرح ها در سطح ملی آماده است و به زودی هیئتی را در قم خواهیم داشت که برنامه استانی این طرح را تدوین کند تا بر اساس آن اقداماتی صورت گیرد. ممکن است گفته شود الگوی کشاورزی تغییر کند یا بخشی از آب سدها در اختیار محیط زیست قرار گیرد.

به گفته ابتکار، 93 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش ایجاد شود، تالاب‌ها و زیستگاه های استان از منابع آبی حاصل از صرفه جویی در بخش کشاورزی بهره مند می‌شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هیچ لزومی ندارد کشاورزی انجام دهیم که فشار مضاعف بر طبیعت وارد کند. وارد کردن خیلی از اقلام کشاورزی راحت تر از وارد کردن آب است و هیچ اصراری نیست در کشوی که این همه تنش آبی دارد هندوانه کاشت.

وی با ذکر مثال دیگری در این زمینه گفت: کشورهایی در جهان وجود دارد که دامداری به شیوه سنتی در آنها آسان است ولی با محاسباتی که در کشور ما می‌شود متخصصان معتقدند این نوع دامداری در ایران پرهزینه است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: این واقعیت را باید بپذیریم که آستانه تحمل طبیعت ما حدش گذشته است.

تقدیر از صنایع برگزیده سبز

ابتکار درباره تعطیلی مراکز صنعتی که آلودگی زیادی برای محیط زیست دارند گفت: ما از فعالان بخش اقتصاد می‌خواهیم که مسائل محیط زیستی را در طراحی اولیه کارشان در نظر بگیرند که به این اقدام طراحی سبز می گویند.

وی با تاکید بر استفاده از فناوری‌های نوین برای به حداقل رساندن آسیب به طبیعت اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم که از فعالان اقتصادی که علاقه مندند از فناوری های نوین استفاده کنند یا طرح هایی دارند که تبعات زیست محیطی را به حداقل می‌رساند از محل صندوق ارزی حمایت شود.

معاون رئیس جمهور تقدیر ویژه و حمایت از صنایعی که استانداردهای محیط زیست را رعایت می کنند با عنوان صنعت برگزیده سبز را از دیگر اقدامات سازمان محیط زیست برشمرد.

وی از برگزاری نمایشگاه بین المللی محیط زیست با عنوان اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی در اسفند ماه امسال خبر داد و افزود: از دست اندرکاران صنایع برای شرکت در این نمایشگاه دعوت خواهد شد.

ابتکار افزود: ما برای ترویج مشاغلی که در عرصه محیط زیست فعالیت می‌کنند و در زمینه کارآفرینی، تفاهم نامه‌ای با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داریم، چون مشاغلی در جامعه وجود دارد که ذاتا به محیط زیست کمک می‌کند، در عین حال که جزو مشاغل مولد است و ارزش افزوده اقتصادی را به همراه دارد.

طرح‌های متوقف مانده دوران اصلاحات عملیاتی می‌شود

ابتکار تاکید کرد: فیلم خوبی درباره دشت مسیله در جلسه شورای اداری استان پخش شده که تمامی مسائل و مشکلاتی که بعد از احداث سدهای بزرگ ایجاد شده را به صورت گویا نمایش داده که امیدوارم صداوسیما از این فیلم استفاده کند.

وی با اشاره به تفاهم نامه زیست محیطی که بین سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری قم به امضا رسیده گفت: برای تمامی مناطق حفاظت شده کشور طرح های مطالعاتی را از زمان دولت اصلاحات تهیه کرده بودیم و سال 84 خیلی از مطالعات تکمیل شده بود ولی عملیاتی نشده و خوشبختانه تدابیری برای اجرایی کردن این مطالعات اندیشیده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش زیارت بارگاه حضرت معصومه(س)، دیدار با کارکنان اداره کل محیط زیست برای بررسی مشکلات کارکنان و تبیین سیاست‌ها و راهبردهای سازمانی، شرکت در جلسه شورای اداری استان قم و امضای تفاهم نامه با استاندار قم، برگزاری اولین جلسه اتاق فکر محیط زیست با حضور فعالان بخش های صنعت و اقتصاد و دانشگاهیان و حوزویان، دیدار با آیت الله العظمی موسوی اردبیلی و آیت الله صانعی را از جمله برنامه های خود در قم ذکر کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"