کد خبر: ۲۷۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۳
خبرگزاری ایسنا: یک منبع آگاه با تایید کاهش آب سدها می‌گوید: «مسئولان تصفیه‌خانه تهرانپارس به دلیل کمبود آب مجبور شدند این تصفیه‌خانه را نیمه‌تعطیل نگه دارند اما سایر تصفیه‌خانه‌ها در حال حاضر به فعالیت خود ادامه می‌دهند.» بنا بر شنیده‌ها شرق تهران تنها تا دو هفته دیگر آب دارد و پس از این مدت مردم باید آب آشامیدنی خود را از آب‌های معدنی تهیه کنند و آب مصرفی‌شان از آب لوله‌کشی باشد.

او با بیان اینکه تعطیلی تصفیه‌خانه‌ها ضرر مالی زیادی برای دولت دارد، می‌گوید: «از این رو مسئولان در تلاش هستند تمام منابع آبی موجود به‌ویژه چاه‌ها را به تصفیه‌خانه‌های موجود برسانند چراکه اگر به صورت مداوم توری‌های موجود در تصفیه‌خانه‌های آب وجود داشته باشند و اگر سطح آب از توری‌ها پایین‌تر روند دستگاه‌ها با مشکل جدی مواجه می‌شوند.»

او از تلاش دست‌اندرکاران برای بارور کردن ابرهای باران‌زا خبر می‌دهد و می‌گوید: «حل بحران آب به همت مردم هم بستگی دارد و باید صرفه‌جویی را جدی بگیرند.»

کاهش جدی آب سدهای تهران

براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران، آب سدهای تهران با کاهش جدی روبه‌رو است و در مجموع سهم آب سدهای تهران تنها 24 درصد است که نسبت به سال گذشته 14 درصد کاهش داشته است. طبق آمار ارائه شده حجم آب موجود در سد لار 34 میلیون متر مکعب است که این حجم در سال گذشته 66 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به همان سال 49 درصد کاهش داشته و نسبت به حجم 950 میلیون متر مکعبی این سد در حال حاضر تنها 4 درصد آب دارد.

اما خوشبختانه شرایط در سد طالقان کمی بهتر است. حجم آب این سد در سال جاری 167 میلیون متر مکعب و در سال گذشته 169 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته است و درنهایت 40 درصد این سد آب دارد. و اما سد کرج امسال 112 میلیون لیتر مکعب آب دارد که این رقم در سال گذشته 139 میلیون لیتر مکعب بوده است. به رغم کاهش 19 درصدی آب این سد در حال حاضر 61 درصد این سد آب دارد. سد لتیان تنها سدی است که شرایط خیلی بهتری دارد در حالی که سایر سدها با کاهش حجم آب مواجهند این سد در سال جاری رشد 6 درصدی داشته یعنی حجم آب این سد در سال جاری از 39 میلیون متر مکعب به 42 میلیون متر مکعب رسیده است.

ماملو، تیر آخر‌ در تهران

«سد ماملو» یکی از سدهای تهران است که در صورت بحرانی‌تر شدن شرایط بی‌آبی در تهران مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این سد امسال 99 میلیون لیتر مکعب آب دارد هر چند که در سال گذشته حجم آن 114 میلیون لیتر مکعب بوده است و کاهش 14 درصدی داشته اما می‌تواند روزنه امیدی برای قطعی آب باشد. و درنهایت اینکه حجم آب‌های پنج سد تهران 453 میلیون لیتر مکعب است در حالی که این رقم در سال گذشته 527 میلیون لیتر مکعب بود یعنی با کاهش 14 درصدی، در مجموع 24 درصد آب دارند.

معاون نظارت آبرسانی و انتقال فاضلاب شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران: تصفیه‌خانه‌ها تعطیل نمی‌شوند

معاون نظارت آبرسانی و انتقال فاضلاب شرکت تامین و تصفیه آبفای تهران در گفت‌وگو با فرهیختگان خطر تعطیلی تصفیه‌خانه‌های شماره 3 و 4 تهران را تکذیب می‌کند و می‌گوید: «به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد، تصفیه‌خانه مغازه نیست که کرکره را پایین بکشیم و آن را تعطیل کنیم.» فریبرز صالحی می‌افزاید: «از اول امسال به‌طور مداوم به مردم هشدار داده‌ایم که وضعیت آب بحرانی است و این مساله تنها به تهران معطوف نمی‌شود و کل کشور با آن درگیر هستند.»

او همچنین ورود آب چاه‌ها برای مصارف خانگی بدون تصفیه شدن را نیز رد می‌کند و می‌افزاید: «درست است که با بحران جدی مواجه هستیم اما اینکه آب چاه‌ها بدون تصفیه وارد آب‌های مصرفی می‌شود درست نیست.» او با اشاره به پایان یافتن فصل تابستان و آغاز فصل پاییز می‌گوید: «امیدواریم در ماه‌های پیش رو با افزایش نزولات آسمانی تا مشکلات کم‌آبی کشور تا حدودی رفع شود.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"