کد خبر: ۲۷۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۳

حجت‌الاسلام احمد شرفخانی امشب در نشست خبری اظهار کرد: در بخش ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف متاسفانه بعد از انقلاب اسلامی در کشور نیز وقف جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است و اگر به پیشینه خود نگاه کنیم در تاریخ نیز مردم در امر وقف از همه دیگر پیشه می‌گرفتند.

وی افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تا سال 89 نیز متوسط وقف در هر سال 189 مورد بوده که از ابتدای سال 93 تاکنون بیش از یکهزار و 800 وقف جدید در کل کشور صورت گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: از نظر کیفیت و ارزش ریالی، وقف نسبت به دوره‌های قبل 32 درصد بالاتر بوده و علت آن در طرح تبلیغ و ترویج فرهنگ نوشته شد.

شرفخانی تصریح کرد: در بحث وقف باید رسانه‌ها با وقف آشتی کنند زیرا بدون این موضوع هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و می‌توان از این طریق از ظرفیت خیرین، آسان‌سازی وقف، بحث اجرایی امینانه نیات وقف و موضوعات در بحث هنری و نخبگان و سایر برنامه‌ها استفاده کنیم.

*نخستین پروژه راه‌اندازی بیمارستان تخصصی سرطان در استان تهران

وی بیان کرد: اوراق وقف یکی از روش‌های جدیدی است که در سازمان اوقاف کشور راه اندازی شده که نخستین پروژه آن نیز یک بیمارستان تخصصی سرطان در استان تهران در حال ساخت است و دیگر پروژه در استان فارس انجام می‌شود و هر نفر می‌تواند با یک اوراق 100 هزار تومانی در ساخت و سازها وقفی کرده باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی 14 هزار دانش‌آموز تحت پوشش خود نیز بسته لوازم تحریر ویژه طرح مهر تحصیلی اهدا می‌شود و امروز این طرح در شهرستان رامشیر انجام شد.

شرفخانی ادامه داد: سال گذشته نیز برای یکهزار و 100 نفر زوج تحت پوشش جهیزیه تهیه و اهدا شد و یکهزار و 200 بسته فرهنگی، تحصیلی از محل موقوفه مرحوم نظام‌السطنه مافی در شهرستان رامشیر بین دانش‌آموزان واجد شرایط توزیع می‌شود که امروز به طور نمادین به 10 نفر دانش آموز اهدا شد.

*بیش از یک هزار و 300 امامزاده در سراسر کشور طرح عمران و آبادانی در حال اجراست

وی گفت: طرح جامع قطب فرهنگی بقاع متبرکه که از سال 89 در دو مقطع برنامه‌ای در دستور کار قرار گرفته و در برنامه چهار ساله اول، سازمان اوقاف نسبت به ظرفیت هر امامزاده و بقعه و موقعیت جغرافیایی آن استان در عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری طرح جامع عمران توسعه بقاع متبرکه ساخت‌وساز و عمران را تثبیت می‌‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در سال 93 بیش از یکهزار و 300 امامزاده در سراسر کشور طرح عمران و آبادانی در حال اجراست.

شرفخانی عنوان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه از دهه 60 به بعد شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم در عرصه فرهنگی از طریق دشمن برای کشور ما برنامه ریزی شده، اعتقادمان بر این است که آستانه مقدس امامزادگان یک قرارگاه عملیاتی برای مقابله با جنگ نرم دشمن است.

وی تصریح کرد: در بقعه‌ها نیز مراکز فرهنگی و قرآنی نیز در نظر گرفته که باید از ظرفیت خود مردم استفاده  کرد زیرا ساختار مراکز فرهنگی و قرآنی مردمی است.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در 2 هزار و 400 بقعه متبرک در سراسر کشور این  را مراکز فعال کرده‌ایم.

شرفخانی افزود: امسال سال مدیریت جهادی است و یکی از شاخص‌های اصلی ما در بقعه، مدیریت جهادی مردم در مراکز فرهنگی قرآنی خواهد بود که بر همین اساس نیز برنامه ریزی‌ها صورت گرفته و به مناسبات مختلف برنامه‌های طرح سوگواره یاس نبوی، طرح آرامش بهاری و غیره .. راه‌اندازی شده است.

*بهره‌برداری از 130 کتابخانه الکترونیکی

وی بیان کرد: همچنین در بقاع متبرکه برنامه آموزشی و زیرساخت فرهنگی راه‌اندازی شده که امسال 130 کتابخانه الکترونیکی به بهره‌برداری رسیده و کتابخانه‌های قفسه‌ای هم در کنار این طرح انجام شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: از ظرفیت ایام تعطیلات و مناسبت‌ها نیز استفاده و از این فرصت برای تبلیغ فرهنگ اهل بیت(ع)، قرآنی و گفتمان بین کارشناسان مذهبی و مردم انجام شود و این اتفاق افتاده است.

شرفخانی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید 10 میلیون حافظ قرآن کریم در کشور وجود داشته باشد گفت: بر همین اساس ما تعهد یک میلیون نفر را داده و در  طرح ملی حفظ قرآن نزدیک به 750 هزار نفر ثبت نامه کرده که  امسال نیز 300 هزار نفر در یک روز در آزمون سراسری که به‌صورت کنکور بوده در حفظ قرآن بعداز انقلاب اسلامی برای نخستین‌بار حضور یافتند.

وی در پایان عنوان کرد: در کل کشور 300 هزار مربی در مراکز تربیتی قرآن آموزش داده‌ایم که قرار بر این شد که در استان‌ها نیز این کار انجام شود.

منبع: فارس
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"