کد خبر: ۲۷۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۳
روزنامه شهروند: قایق‌سواری اعضای خانواده اهوازی در تاریکی شبانه رورخانه دز بوی مرگ می‌داد. با شکستن قایق ٦ عضو ٢ خانواده که جلیقه به تن نداشتند، در آب‌های خروشان افتادند که پدر و دو کودک خردسال و شیرخواره به کام مرگ فرو رفتند.

وقتی خانواده اهوازی تصمیم گرفتند با قایق موتوری به رودخانه دزفول بروند، هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند این تفریح سرنوشت تلخی را برایشان رقم بزند. با واژگونی این قایق موتوری یک پدر و دو دختر در رودخانه غرق شدند. جست‌وجو‌ها برای پیدا کردن جسد این پدر و دو فرزند خردسالش همچنان ادامه دارد.  

شب آخر

ساعت حوالی ٩ شب پنجشنبه ٢٧ شهریورماه بود که مردی میانسال هراسان خود را به پایگاه هلال‌احمر مستقر در منطقه علی کله رودخانه دزفول رساند و خبر از واژگونی یک قایق موتوری داد. مرد میانسال به امدادگران گفت: در کنار رودخانه ایستاده بودم که چشمم به یک قایق موتوری افتاد. تعداد سرنشینان قایق مشخص نبودند. قایق سرعت زیادی داشت. وقتی قایق قصد داشت دور بزند تعادلش را از دست داد و به طرف مخالف تغییر مسیر داد. ناگهان  به کناره رودخانه برخورد کرد و پس از واژگونی قایق همه سرنشینانش به داخل آب افتادند.  

این مرد که خود را به نزدیکترین پایگاه مستقر در رودخانه دز رسانده بود، گفت: هوا تاریک بود. صدای فریادشان به گوش می‌رسید. کاری از دست من برنمی‌آمد به همین خاطر خود را به پایگاه امداد و نجات رساندم.

امدادگران هلال‌احمر دزفول بلافاصله پس از دریافت خبر حادثه سریع به کنار رودخانه حرکت کردند. امدادگران در محل حادثه متوجه شدند این قایق ٧ سرنشین داشته است که دو زن و دو مرد شناکنان خود را به ساحل رسانده‌اند.  بررسی‌های اولیه نشان می‌داد که بعد از واژگونی قایق یکی ازسرنشینان قایق توانسته همسرش را از آب خارج کند. صاحب قایق هم زن دیگری را نجات داده بود اما در این میان دیگر هیچ خبری از مرد جوان و دو دختر ٣ و ٥ ساله‌اش نبود.

عملیات امدادگران هلال‌احمر


علی بهزادی‌پور رئیس هلال‌احمر شهرستان دزفول با اشاره به این نکته که درحال حاضر عوامل امداد و اکیپی از غواصان درحال جست‌وجوی غرق‌شدگان این حادثه هستند به «شهروند» گفت: «در این حادثه دو خانواده اهوازی برای تفریح از اهواز به رودخانه دزفول آمده بودند. وقتی سوار قایق موتوری در آب رودخانه دز بودند، قایقشان به خاطر شکسته شدن سکان دچار نقص فنی و واژگون شد».

وی می‌گوید: رودخانه دزفول جزو رودخانه‌های خروشان است و به همین خاطر کار جست‌وجو بسیار سخت است. با هماهنگی انجام‌شده، توانستیم برای چندین ساعت درهای سد را ببندیم و با این کار چند متر از ارتفاع آب رودخانه کمتر شد اما متاسفانه هیچ ردی از پدر و دو فرزند خردسالش پیدا نشده است. به احتمال زیاد اجساد با فشار آب به قسمت‌های پایینی رودخانه برده شده‌اند. این امکان وجود دارد که تا ٢٤ ساعت دیگر پیکرهای بی‌جان پدر و ٢ کودک از عمق آب بالا بیاید.

اما ماجرا چطور اتفاق افتاد را مرد قایقران اینطور تعریف می‌کند: آن شب در کنار رودخانه منتظر مشتری بودم که دو مرد خواستند با قایق رودخانه دز را ببینند. وقتی قایق را کرایه کردند دو مرد به همراه دو زن و دو دختر خردسال سوار قایق شدند.  چند دقیقه از سوار شدن و حرکتمان در داخل رودخانه نگذشته بود که سرعتم را کمی زیاد کردم. در همان زمان بود که وقتی خواستم برای هیجان بیشتر یک دور شدید بزنم ناگهان صدای مهیبی به گوشم خورد و سکان قایق شکست.  

وی ادامه می‌دهد: کنترل قایق به‌طور کامل از دستم خارج شد...  قایق با همان سرعت به طرف بیرون رودخانه رفت و با شدت به دیواره کنار رودخانه برخورد کردیم. بعد از برخورد قایق واژگون شد و به داخل رودخانه افتاد. فقط صدای یکی از خانم‌ها را شنیدم که کمک می‌خواست. خودم را به او رساندم. توانستم زن جوان را نجات دهم. مرد دیگر هم توانست همسرش را نجات دهد اما دیگر از همسر زن جوانی که من نجاتش دادم و دو فرزندشان هیچ خبری نیست.

متاسفانه هیچ‌کدام از مسافران قایق، جلیقه شنا به تن نداشته و قایق نیز قبل از سوار شدن این افراد اقدام به دادن جلیقه نجات نکرده بود.

اقدام خودسرانه قایقرانان

«محمدرضا کرمی‌نژاد» شهردار دزفول می‌گوید: قایق‌های تفریحی در منطقه علی‌کله تا ساعت هشت شب (ساعت ۲۰) زیر نظر شهرداری اجازه فعالیت دارند اما برخی قایقرانان بنا به اصرار مسافران و برای کسب درآمد بعد از ساعت ۲۰ خودسرانه اقدام به حمل مسافر می‌کنند.

او همچنین درخصوص علت نپوشیدن جلیقه نجات از سوی مسافران و گردشگران گفت: جلیقه نجات در ایستگاه قایق‌سواری شهرداری وجود دارد اما برخی مسافران به هر دلیل از پوشیدن جلیقه امتناع کرده اما سکاندار نباید اجازه دهد افراد فاقد جلیقه سوار قایق شوند.

 به گفته شهردار دزفول از ابتدای ‌سال‌جاری تاکنون علاوه بر نجات جان بیش از ۱۳۰ نفر از گردشگران رودخانه دز بیش از ۱۰ نفر هم در نقاط مختلف این رودخانه، هنگام شنا غرق شده‌اند. منطقه گردشگری علی‌کله دزفول به لحاظ داشتن امکانات تفریحی مناسب و آب زلال و سرد رودخانه دز به‌ویژه در فصل گرما پذیرای گردشگران از استان‌های همجوار و شهرهای مختلف خوزستان است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"