کد خبر: ۲۷۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۳
فارس: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، پنج‌شنبه شب به وقت تهران در جلسه استماع کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شد.

وی در این جلسه استماع از فتوای برخی مفتیان سعودی علیه داعش و تروریسم استقبال کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصویب طرح کمک به تروریست‌های سوریه را به مجلس نمایندگان آمریکا تبریک گفت و اظهار داشت: داعش باید شکست بخورد!

کری مدعی شد که دولت متبوعش از سال 2013 داعش را تحت نظر داشته و اضافه کرد که آمریکا فضا و زمان لازم را برای تدوین راهبرد علیه داعش، تشکیل دولت فراگیر در عراق و ائتلاف بین‌المللی علیه داعش فراهم آورده است.

وی همچنین تصریح کرد که عراق اکنون در بین همسایگان خود منزوی نیست. هفته گذشته نه‌تنها عراقی‌ها به عربستان سعودی دعوت شدند، بلکه به گرمی مورد پذیرایی قرار گرفتند.

وی ضمن تعهد به کنگره در خصوص توسعه ائتلاف آمریکایی ضدداعش اضافه کرد: من می‌خواهم از این موضوع اطمینان حاصل کنم که هرکسی که با گذرنامه آمریکایی در کنار داعش است، با دستبند به کشور بازگردنده شود. آنچه در جده اتفاق افتاد، تاریخی بود؛ عراقی‌ها نه تنها به جده دعوت شدند بلکه به گرمی مورد استقبال سعودی‌ها قرار گرفتند.

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد: میانه‌روهای سوری هم در حال مبارزه با داعش هستند. نیروهای اپوزسیون سوری در حال مبارزه با بشار اسد و داعش هستند.

وی وظیفه نبرد زمینی با داعش در سوریه را متوجه شورشیان میانه‌روی سوری دانست.

کری این احتمال را که ممکن است نبرد با داعش به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل شود اظهار داشت که ما قرار است بخشی از یک ائتلاف باشیم و کشورهای عربی به شدت از این راهبرد حمایت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مدعی شد: در هر فرصتی از جمله مذاکرات ایران با 1+5، موضوع آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را مطرح کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایالات متحده در بخش دیگری از این جلسه استماع مدعی شد: بشار اسد با استفاده از گاز کلرین معاهده مربوط به خلع سلاح شیمیایی سوریه را نقض کرده است.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"