کد خبر: ۲۷۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکل تامین قطعات مورد نیاز داخل کشور گفت : در حالی که در گذشته بخشی از مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان از اروپا تامین می گردید اما با افزایش تحریم ها از دو سال پیش تا کنون این روند با مشکل مواجه شد به طوری که هم اکنون این مساله موجب افزایش واردات قطعات چینی به کشور شده است.

شرحی بر ورود قطعات بی کیفیت چینی به کشور

به گزارش خبر خودرو، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکل تامین قطعات مورد نیاز داخل کشور گفت : در حالی که در گذشته بخشی از مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان از اروپا تامین می گردید اما با افزایش تحریم ها از دو سال پیش تا کنون این روند با مشکل مواجه شد به طوری که هم اکنون این مساله موجب افزایش واردات قطعات چینی به کشور شده است.

رضا رضایی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، با بیان اینکه همواره در دنیا ، خودروسازان قطعات را از کشورهایی که قیمت تمام شده کمتری دارد تامین می کنند ، تصریح کرد : البته خودروسازان معتبر جهانی معمولا تحت ضوابط و برنامه ای خاص با قطعه سازان همکاری می کنند و تلاش می شود قطعات مورد نیاز از کشورهایی که به لحاظ کیفیت و قیمت تمام شده دارای مزیت رقابتی هستند تامین کنند به طوری که این روند موجب می شود که خودروها نیز با قیمت و کیفیت رقابتی وارد بازار شوند.

وی افزود : بسیاری از خودروسازان داخلی برخی از قطعات به ویژه قطعات خودروهای برقی و الکترونیکی را از اروپا وارد و تامین می کنند این در حالی است که با شدت گرفتن تحریم ها و قطع ارتباط بانکی ایران و اروپا ، اغلب شرکتها ناگزیر به تامین قطعات از کشورهایی مانند چین و کره که رابطه تجاری بهتری با ایران دارند روی آوردند.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت بالای برخی از قطعات چینی تحت برند اروپا گفت : البته هم اکنون اکثر تیروان های شرکتهای اروپایی مانند پژو  رنو در چین فعالیت می کنند که با افزایش تحریم ها برخی از قطعه سازان با آنها ارتباط برقرار کرده و قطعاتی را که به صورت نیم ساخت از اروپا وارد می کردند را از این کشور تامین می کنند.

وی همچنین با توجه به ورود برخی از قطعات بی کیفیت و تقلبی چینی به کشور خاطر نشان کرد : البته تلاش قطعه سازان بر این است قطعات با کیفیتی را که دارای شناسنامه است به خودرو ساز تحویل دهند به طوری که اگر قطعه ای از محصولات بی کیفیت چینی باشد خودروسازان عمدتا قطعه مربوطه را قبول نمی کنند ولی در بعضی از مواقع محدودیت های ارتباطی باعث می شود قطعات بی کیفیت ناخواسته وارد صنعت خودرو سازی شود .

این فعال صنعت قطعه سازی کشور تصریح کرد : هم اکنون برخی از خودروسازان معروف دنیا قطعات مورد نیاز را در چین تولید می کنند و مشخصات قطعات خود را با قطعه سازهای چینی و تیروان های خود هماهنگ کرده و تحت استانداردهای خود از قطعه سازها تحویل می گیرند .

رضایی همچنین به عدم نظارت دولت بر ورود قطعات بی کیفیت به داخل کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه در حال حاضر هیچ گونه نظارتی در در خصوص ورود قطعات بی کیفیت چینی به کشور وجود ندارد در حالی که گمرک استانداردهایی را برای جلوگیری از ورود خودرو و قطعات بی کیفیت تدوین کرده اما حدود این استانداردها مشخص نیست البته استاندارد نیز باید با کنترل گمرکات به دقت مسائل ورود قطعات بی کیفیت به داخل کشور را رصد نماید.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد و گمرک از طریق ایجاد ضوابط و مقررات گمرکی بر ورود قطعات نظارت می کنند ، تاکید کرد : قطعاتی که وارد کشور می شوند باید تاییدیه مبدا را براساس ضوابط استاندارد در کشور کسب کنند تا جلوی ورود قطعات بی کیفیت گرفته شود . این مسائل در واقع ناشی از ضوابط و قوانین و استانداردهایی است که معمولا مبانی ورود کالا به گمرک است .

عضوانجمن قطعه سازان همچنین به استاندارد قطعات تولیدی در کشور اشاره کرد و گفت : در حال حاضر عمده قطعات تولید شده در کشور مطابق با استانداردهای جهانی تولید می شوند و در خصوص دانش فنی و تکنولوژی مشکلی وجود ندارد بلکه مشکل اصلی قطعه سازان از کمبود نقدینگی نشات می گیرد .

رضایی در ادامه هزینه های ناخواسته اضافی را از مشکلات خودروسازان ذکر کرد و افزود : برای حل این مشکل بهتر است صنعت خودرو سازی را به بخش خصوصی واگذار شود تا رقابت و کیفیت در قیمت به وجود بیاید و هدف این صنعت که تولید خودرویی با کیفیت و قیمت رقابتی است محقق شود.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"