کد خبر: ۲۷۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : طرح مسائلی در خصوص ضرورت افزایش مراکز اسقاط در کشور کارشناسی نبوده و سندیت ندارد.

طرح ضرورت افزایش مراکز اسقاط در کشور کارشناسی نبوده و سندیت ندارد

به گزارش خبر خودرو، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : طرح مسائلی در خصوص ضرورت افزایش مراکز اسقاط در کشور کارشناسی نبوده و سندیت ندارد.

علیرضا چلویی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به طرح موضوع تعداد کم مراکز اسقاط و بازیافت و تاثیر آن بر افزایش قیمت خودروها گفت : طرح چنین موضوعی به دلیل فشار متقاضیان ایجاد مراکز اسقاط به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت است و گاها برخی از این فشار به صورتی است که امکان مخالف وجود ندارد و این مسائل مطرح می شود.

وی با اشاره به اظهارات روز گذشته قائم مقام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت مبنی بر خروج 70 هزار خودرو فرسوده در سال گذشته ، اظهار داشت : این اظهارات در حالی است که بر اساس ظرفیت سنجی که از مراکز اسقاط در سال 87 صورت گرفته است ظرفیت کل مراکز اسقاطی در یک شیفت کاری در کشور ، اسقاط یک میلیون دستگاه خودرو است به طوری که این ظرفیت به دلیل سیاست های ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت تنها در سال گذشته موجب خروج 70 هزار دستگاه خودرو گردید و امسال نیز علی رغم اینکه مطرح می کنند 400 هزار دستگاه تا پایان سال اسقاط خواهد شد به نظر نمی رسد با توجه به کارنامه ای اسقاط خودروها تا به امروز این رقمی که برنامه ریزی شده محقق نشود.

وی گفت : صحبت هایی که هم اکنون در خصوص ظرفیت مراکز اسقاط و تعداد ناکافی مراکز مطرح می شود کارشناسی نیست متاسفانه ستاد مدیریت طی 9 سال گذشته آیین نامه مدون را در خصوص تشکیل و توسعه مراکز ابلاغ نکرده است تا افراد بر اساس ان اقدام کنند و اغلب بر اساس تصمیمات سلیقه ای و شرایطی موجود چنین مواردی را مطرح کرده است.

وی  تاکید کرد : در حال حاضر با توجه به ظرفیت یک میلیونی مراکز اسقاط و فاصله ای که تا پر شدن این ظرفیت وجود دارند قطعا نیازی به ایجاد مراکز اسقاط جدید نیست چرا که ایجاد هر مرکز جدید آسیب جدی را به مراکز قبلی که امروز با وجود ظرفیت بالا عمدتا با کاهش مراجعه مواجه هستند وارد خواهد کرد.

دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت : در شرایطی که برای ایجاد هر مرکز اسقاطی حدود یک و نیم میلیارد تا 5 میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت می گیرد متاسفانه آمار مراجعات پاسخ گوی این میزان سرمایه گذاری نیست به طوری که متوسط مراجعه به مراکز اسقاط در سال گذشته 2 دستگاه خودرو بوده است.

چلویی با اشاره به اینکه انجمن صنفی مراکز اسقاط مخالف توسعه مراکز اسقاط خودروها نیست ، تصریح کرد : انجمن صنفی مراکز اسقاط برای توسعه مراکز تاکنون دستورالعمل هایی را در این خصوص ارائه کرده است که در هرکجایی که لازم ضرورت داشته باشد با در نظر گرفتن استانداردها و مقررات این مراکز ایجاد شود در حالی که این مساله تابع ضوابط نیست و معمولا به صورت گزینشی صورت می گیرد.

وی گفت : قطعا این روند موجب ایجاد رانت خواهد شد بنابراین باید دستورالعمل جدیدی در ارتباط با ایجاد مراکز اسقاط تدوین شود تا مشکلات موجود برطرف شود و هر مدیر جدیدی با قرار گرفتن در مسئولیت در این حوزه و دستورالعملی جدید اقدام به ارائه مجوز به تعداد خاصی از افراد نکند.

وی همچنین به اشاره به اینکه طرح ارائه مجوز فعالیت مراکز اسقاط توسط ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اظهار داشت : تا کنون در هیچ بخشی از قوانین مصوب به ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت اجازه داده نشده  که می تواند مجوز ایجاد مراکز را صادر نماید .

وی گفت : ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت چنین وظیفه و اختیاری قانونی را ندارد که در خصوص مراکز اسقاط جدید کد فعالیت ارائه کند.

وی افزود : باید یک دستورالعمل جامعی راجع به بحث مراکز اسقاط و نوع حضورو استاندارد مراکز و روند واگذاری مراکز وجود داشته باشد نه اینکه با تغییر هر مدیریتی این روند تغییر کند و به هر مراجع و متقاضی پاسخ مثبت داده شود.

وی گفت : انجمن صنفی مراکز اسقاط آمادگی دارد تا سابقه ایجاد مراکز در هر مقطع و نحوه واگذاری را ارائه کند.

وی در ادامه در خصوص قیمت خودروهای اسقاطی و عدم اختیار مراکز در تعیین قیمت این خودروها گفت : در چرخه خرید خودرو و ارائه آنها به مراکز برای اسقاط ، مراکز تنها خودرو را اسقاط می کنند و پس از آنکه واردکننده خودرو را در صفحه خودش ثبت نام کرد ، برگه اسقاط را ستاد در اختیار افراد قرار می دهد. بنابراین مراکز در قیمت گذاری خودروهای اسقاطی نقشی ندارد و تلاش هم کردیم تا این اتفاق نیفتد و به مسئولین ستاد نیز اعلام شد اما ستاد عنوان کرد که ما در بازار قیمت خودروهای اسقاطی دخالتی نمی کنیم و مراکز هم عملا نمی توانند دخالت کند به همین جهت حضور واردکنندگان است که تعیین کننده قیمت اسقاط خودروهاست.

 وی با تاکید بر اینکه مراکز اسقاط در قیمت خودروهای اسقاطی نقشی ندارند ، گفت : در صورتی که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به صورت منطقی و حساب شده وارد شود قیمت خودروهای اسقاطی می تواند در نقطه منطقی باقی بماند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"