کد خبر: ۲۷۲۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ با انتقاد از واردات بی رویه لنت ترمز به کشور گفت : عدم نظارت بر واردات باعث ورود لنت های بدون کیفیت و آغشته به آزبست به بازار شده است.

هشدار نسبت به واردات لنت های آزبستی به کشور

به گزارش خبر خودرو، رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ با انتقاد از واردات بی رویه لنت ترمز به کشور گفت : عدم نظارت بر واردات باعث ورود لنت های بدون کیفیت و آغشته به آزبست به بازار شده است.

حسین لاجوردی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، ضمن اشاره به تداوم رکود در بازار لنت ترمز و کلاچ خاطر نشان کرد : دو عامل برای برون رفت از رکود بسیار حائز اهمیت است ابتدا تعرفه های واردات محصولات خارجی در ایران که باید مانند سایر کشورهای دنیا نرخ تعرفه گمرکی در این بخش از صنعت افزایش یابد.

وی افزود : متاسفانه به جهت تعرفه پایین در این صنعت ، عمده کالاهای وارداتی در بازار داخل با قیمت بسیار کمتری از تولیدات داخلی عرضه می شوند بنابراین تولیدکننده داخلی قادر به رقابت با تولیدات خارجی نیست و عامل بعدی مسئله بهره بانکی است در حالی که در هیچ کجای دنیا با بهره 30 درصد تولید نمی کنند وقتی که شرکتها با بهره 30 درصدی تولید کنند طبعا تولید گران تمام شده و امکان رقابت با محصولات خارجی وجود نخواهد داشت و عملا مشکل اصلی رکود ایجاد شده ورود بی حصر کالاهای بی کیفیت خارجی به کشور است.

وی تصریح کرد : در صورتی که این دو نکته مهم مورد توجه دولت قرار گیرد قطعا رکود ایجاد شده در بازار این کالا از بین رفته و بازار لنت ترمز و کلاچ به رونق گذشته باز خواهد گشت.

وی همچنین با توجه به نبود نظارت بر واردات لنت ترمز به کشور اشاره کرد و گفت : متاسفانه به واسطه عدم نظارت بر واردات ، گاها لنت های آزبستی وارد کشور می شود.

وی همچنین بر لزوم افزایش تعرفه واردات اشاره کرد و اظهار داشت : در چین هر کالا با تعرفه ای چند برابر تعرفه کنونی در ایران اجازه واردات دارد اما در ایران با تعرفه حدود 10 تا 12 درصد و گاها کم تر از این رقم نیز واردات لنت ترمز و کلاچ صورت می گیرد که این مسئله مهم به وزارت صنعت و معدن و گمرکات اعلام شده است.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ همچنین حذف تسهیلات بانکی را از دیگر علل رکود فعلی حاکم بر بخش های تولیدی و صنعت لنت ترمز دانست و گفت : تا پیش از این بانک ها به هر کارخانه ای تا 400 میلیون تومان تسهیلات ارائه می کردند در حالی که هم اکنون این رقم به 100 میلیون تومان کاهش یافته است .

لاجوردی تصریح کرد : زمانی که تسهیلات 400 میلیونی ارائه می گردید نرخ دلار 800 تا هزار تومان بود بنابراین باید امروز با توجه به افزایش نرخ دلار این تسهیلات به حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان می رسید در حالی که متاسفانه این میزان تسهیلات نه تنها افزایش نیافته بلکه به 100 میلیون رسیده است و این مسئله یکی از معضلات بخش های تولیدی است.

وی گفت : با عدم ارائه تسهیلات طبعا تولیدکننده قادر به تامین مواد اولیه و رونق تولید و حفظ اشتغال موجود نخواهد بود.

وی همچنین با توجه به تصمیم اخیر بانک مرکزی در خصوص کاهش سود روز شمار و کوتاه مدت بانک ها اظهار داشت : سودی که امروز بانک ها از تولیدکنندگان دریافت می کنند اصلا کاهش نیافته و هر گونه اظهاراتی در این خصوص صحت ندارد و امروز حداقل سود در بانک

های دولتی 25 درصد و در بانک های خصوصی نزدیک به 30 درصد است و برای تولیدکننده تاکنون هیچ امتیازی قائل نشدند بنابراین با این تصمیم شرایط تولید تفاوتی نکرده است.

به گفته وی کاهش بهره تسهیلات بانکی بخش های تولیدی ، کمک موثری برای صنعت و تولید در کشور خواهد بود.

وی در ادامه مشکل نقدینگی تولیدکنندگان را دلیل دیگری بر رکود فعلی حاکم بر این بخش از صنعت ذکر کرد و افزود : پیش از این تولیدکننده با دلار 1000 تومان تولید می کرد اما امروز باید با دلار 3150 تومان تولید کند بنابراین اگر به فرض ارز مبادله ای 2650 تومان نیز به تولیدکنندگان اختصاص داده شود که این احتمال نیز بسیار ضعیف است و معمولا این کار با تاخیر صورت می گیرد باز هم حدود 3 برابر نقدینگی لازم است .

وی گفت : تا زمانی که تولیدکننده مشکل نقدینگی داشته باشد طبعا امکان تامین و تهیه مواد اولیه را نخواهد داشت و این خود عاملی بر رکود در بخش های تولیدی است.

وی تاکید کرد: باید تسهیلات با نرخ بهره پایین به تولیدکنندگان اختصاص داده شود قطعا در این شرایط مشکل بسیاری از بخش های تولیدی و این صنعت حل خواهد شد.

وی تصریح کرد : تا هنگامی که این مسائل از سوی دولت لحاظ نشود کارخانجات تولیدی لنت ترمز به تدریج ضعیف تر و یا تعطیل خواهند شد.

به گفته وی عدم نقدینگی کارخانجات و ورود بی حد و حساب اقلام خارجی با تعرفه های پایین بزرگ ترین صدمه ای که امروز به واحدهای تولیدی وارد شده است.

رئیس انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ همچنین در خصوص بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود تورمی اشاره کرد و اظهار داشت : متاسفانه در بسته حمایتی خروج از رکود تورمی دولت بخشی به صنعت لنت و ترمز اختصاص نیافته است در حالی که همچنان مشکلات در این صنعت ادامه دارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"