کد خبر: ۲۷۰۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش مشرق، به دلیل فقدان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، اجزای مختلف دولت تلقی‌های بسیار متناقضی از برنامه دولت درباره خروج از رکود داشته‌اند.

فرشاد مؤمنی با بیان این مطلب در روزنامه شرق نوشت: به دلیل اهمیت برنامه‌ریزی و نقش مهم آن است که رئیس‌جمهور در جریان مبارزات انتخاباتی خود یکی از تعهدات اصولی خود را احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تعهد و پایبندی به برنامه‌ریزی و اتخاذ رویکرد برنامه‌ای در فرآیند تصمیم‌گیری عنوان کرد. اما واقعیت این است که این وعده حیاتی و سرنوشت‌ساز به همان اندازه که در مقام بیان، سهل و قابل عمل بود، در مقام اجرا دشوار است.

وی با اشاره به عملی نشدن وعده احیای سازمان مدیریت نوشت: واقعیت این است که در همین یک سال گذشته برخی برخوردهای غیربرنامه‌ای در تیم اقتصادی دولت دیده می‌شود. یکی از بارزترین نمونه‌های آن، برخورد افراد مختلف دولت با بسته موسوم به «خروج غیرتورمی از رکود» است. طی همین چندروز گذشته اجزای مختلف دولت تلقی‌های بسیار متفاوت و متناقضی از این برنامه داشته‌اند. بدون تردید تشتت آرا و فقدان استنباط واحد از اصول و مبانی اجرایی برای دولت و کشور مسئله‌ساز خواهد بود.

مؤمنی تصریح کرد: یکی دیگر از عواملی که سبب می‌شود دولت‌ها تمایلی به برنامه‌ریزی نداشته باشند آن است که کمتر مقید به پاسخگویی باشند و بیشتر بتوانند اعمال سلیقه کنند. آنچه مسیر حرکت دولت به سمت سلیقه‌ای عمل کردن را سد می‌کند، داشتن یک برنامه منسجم و برخورد برنامه‌ای با مسایل است. اگرچه معاونت برنامه‌ریزی کشور، برنامه‌‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را دنبال می‌کند اما به نظر می رسد بیش از محتوا به شکل امور توجه دارد. لایه بودجه سال 93 به موقع تحویل مجلس شد اما اغلب مشکلات ساختاری بودجه‌های پیشین را در دل خود داشت. مشکلات بودجه در سال جاری نشان می‌دهد چه میزان از فرصت‌ها از دست رفته است. حال، هم لایحه بودجه سال 94 در دست تهیه است و هم برنامه ششم توسعه.

روزنامه شرق در عین حال از قول محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور نوشت: «در مورد احیای سازمان مدیریت سناریوهای مختلفی مطرح است. از جمله اینکه به صورت سازمان مدیریت احیا شود یا سازمان برنامه و بودجه یا اینکه به عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه فعالیت دهد یا وضع دیگری داشته باشد. ما در حال دریافت و بررسی نظر کارشناسان هستیم و تا یک ماه آینده برای انتخاب یکی از این حالت‌ها به جمع‌بندی خواهیم رسید. در حال حاضر سازمان با مشکلی روبه‌رو نیست و با ایجاد دو معاونت در ریاست جمهوری کارهای لازم انجام می‌شود، بنابراین برخی می‌گویند دولت موضوع احیای سازمان مدیریت را فراموش کرده درست نیست.»

شرق درباره این سخنان نوشت: آنچه از اظهارات نوبخت و اقدامات معاونت برنامه‌ریزی برداشت می‌شود این است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا احیا نخواهد شد یا احیای آن به زودی انجام نمی‌شود و حتی اگر این سازمان احیا شود احتمالا نه نقشی در تدوین برنامه ششم خواهد داشت و نه در بودجه سال 94.

این روزنامه خاطرنشان کرد: دولت مدتی است که سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تدوین و به رئیس‌جمهور تسلیم کرده است. پس حتی اگر سازمان احیا شود، در تدوین سیاست‌های برنامه ششم نقش نخواهد داشت. از طرف دیگر براساس گفته‌های نوبخت، در مهرماه در خصوص احیای این سازمان تصمیم‌گیری می‌شود و دولت باید دو ماه بعد از آن یعنی 15 آذر لایحه بودجه سال 94 را به مجلس تقدیم کند. پس این سازمان در صورت احیا در تدوین بودجه هم نقشی نخواهد داشت.

گفتنی است در کنار معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، ستادی به نام ستاد هماهنگی‌های اقتصادی دولت نیز تشکیل شده که مسئولیت آن پیش از این برعهده محمدعلی نجفی بود و سپس به مسعود نیلی منتقل شد. اخیرا سعید لیلاز از اعضای مرکزیت کارگزاران در مصاحبه با روزنامه اعتماد تصریح کرده بود کشور به سازمان مدیریت نیاز ندارد و روحانی نیز با وجود وعده انتخاباتی اکنون احساس نیاز به چنین سازمانی نمی‌کند.


منبع: کیهان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"