کد خبر: ۲۷۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳
خبرگزاری ایسنا: حجت‌الاسلام علی امینی در گفت‌وگویی، منطقه زنجان، با اشاره به نام‌گذاری روز ششم ذیقعده به روز بزرگداشت شاه‌چراغ از فرزندان امام موسی کاظم(ع) معروف به سیدالسادات اظهار کرد: به دلیل نامشخص بودن روز ولادت حضرت احمدبن موسی(ع)، شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده را به نام روز بزرگداشت احمدبن موسی شاه‌چراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی اسلامی کشور تصویب کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که «شاه‌چراغ(ع) از شخصیت‏‌های عالی‌مقام، جلیل‌القدر و پرهیزکار بود» افزود: آگاهی درباره زندگی ایشان بسیار اندک و برخی از مقاطع زندگی‌شان مبهم و در منابع جز به بعضی از قسمت‏‌های زندگی آن حضرت پرداخته نشده است.

وی با بیان این‌که «احمد بن موسی(ع) در نزد پدرش امام موسی کاظم(ع) از جایگاه و احترام ویژه‌ای برخوردار بوده است» اظهار کرد: در تاریخ آمده است که احمد، مردی کریم، جلیل‌القدر، بزرگوار و پارسا بود و حضرت امام موسی کاظم(ع) به دلیل علاقه‌ای که به او داشت، ملکی به نام یسیره را به او هدیه کرد، ملکی که بعدها ایشان آن را فروخت و به وسیله آن هزار اسیر را آزاد کرد.

وی با اشاره به پیشنهاد شیعیان برای امامت حضرت احمد بعد از امام موسی کاظم(ع) تاکید کرد: پس از شهادت امام موسی کاظم(ع)، مردم مدینه به لحاظ شخصیتی که احمد داشت، به در خانه او رفته و با وی بیعت کردند و او پیشاپیش جمعیت به مسجد پیغمبر رفت و خطبه‏‌ای خواند و به مردم گفت: "ای کسانی که با من بیعت نموده‏‌اید! بدانید که من خودم با برادرم علی بن موسی‌الرضا(ع) بیعت کرده‏‌ام و او واجب الاطاعة است. بر من و شما است که از او اطاعت کنیم". سپس از منبر پایین آمده و به اتفاق همه مردم به در خانه برادرش رفته و با حضرت بیعت کردند.

امینی گفت: در فضیلت احمد بن موسی(ع) سخن بسیار است. به طور کلی از آنچه نسب‌شناسان، علمای رجال، محدثان، محققان، مورخان،‌ مولفان و نویسندگان در خصوص احمد بن موسی(ع) و فضایل وی نوشته‌اند،‌ برمی‌آید که او کریم، شجاع، فاضل،‌ صالح، پرهیزگار، صاحب ثروت و منزلت، بزرگوار و با عزت بوده و نزد پدرش منزلتی خاص داشته است. شب‌ها تا صبح به عبادت مشغول بود، با قلم خود، ‌قرآن بسیار نوشت و شخصی موثق و راوی احادیث زیادی از نیای خود بود.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"