کد خبر: ۲۷۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۳
فارس: این روزها بحث کمبود نیروی انسانی و مشکلات تراکم کلاس‌های درس به خصوص در دوره ابتدایی آموزش و پرورش را آزار می‌دهد.

اما تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش با توجه به وسعت بسیار زیادی که دارد، کاری سخت و دقیق است که مسئولان باید برای آن تدبیر داشته باشند تا وضعیت آرامی در سال تحصیلی جدید حاکم باشد.

گفته می‌شود که به علت کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی شیوه‌های مختلفی برای جذب و انتقال نیرو به ابتدایی در حال انجام است.

خبرها حاکی از تشکیل کلاس‌های چند پایه در برخی مناطق و مدارس تهران است؛ این موضوع بدان معناست که تهران هم مانند روستاهای دورافتاده کشورمان دارای کلاس‌های چند پایه خواهد شد.

*آموزگار تهرانی: سال آینده 17 دانش‌آموز چهارم و 18 دانش‌آموز پنجم دارم

یکی از آموزگاران تهرانی در تماس با خبرگزاری فارس و اعلام تشکیل کلاس چند پایه در منطقه محل تدریس خود، گفت: چند روز پیش که به اداره آموزش و پرورشم برای دریافت ابلاغ مراجعه کردم، به بنده گفته شد که در سال آینده کلاس چند پایه خواهید داشت.

وی افزود: با ابلاغ کار به من گفته شد که در کلاس درس سال آینده تحصیلی حدود 17 دانش‌آموز از پایه چهارم و 18 دانش‌آموز از پایه پنجم حضور خواهند داشت البته در سال تحصیلی گذشته در این منطقه تعداد 10 کلاس چند پایه وجود داشت که امسال به 17 کلاس رسیده است.

این موضوعات و تشکیل کلاس چند پایه در تهران تداعی کننده وضعیت مناطق محروم و روستاهاست، اما گویی این موضوع در دل پایتخت در حال انجام است.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی مناطق جنوبی پایتخت، 3 پایه دانش‌آموز ابتدایی یعنی تعدادی دانش‌آموز پایه چهارم، پنجم و ششم دبستان در یک کلاس و با یک معلم در سال تحصیلی جدید حضور خواهند داشت.

در این بین اظهار نظر معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تشکیل کلاس‌های چند پایه در تهران را جویا شدیم.

*دیمه‌ور: در شهر هم می‌توان کلاس چند پایه داشت

محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورشدر پاسخ به این پرسش که «گفته می‌شود در تهران کلاس‌های چند پایه به عنوان مثال 17 دانش‌آموز چهارم و 18 دانش‌آموز پنجم دبستانی در یک کلاس دایر می‌شود، آیا این موضوع صحت دارد؟»، اظهار داشت: من چنین چیزی نشنیده‌ام.

وی در واکنش به این پرسش «آیا امکان تشکیل کلاس‌های چند پایه در پایتخت مانند روستاهای دورافتاده وجود دارد؟»، گفت: کلاس چندپایه الزاماً برای روستاها نیست و در جایی که به هر دلیل، تعداد دانش‌آموزان پایین می‌آید و کمتر از تعداد معمول می‌شود می‌تواند حتی در شهر هم کلاس چند پایه باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر این موضوع در تهران اتفاق بیفتد مربوط به حاشیه شهر است و اگر تعداد دانش‌آموز کم باشد، گریزی نیست؛ احتمال زیاد در آنجا دانش‌آموز کم بوده است.

*آموزگار تهرانی: کلاس پنجم و ششم در مدرسه محل تدریسم ادغام شد

* ششم ابتدایی‌ها امتحان نهایی دارند

یکی دیگر از آموزگاران ابتدایی تهران گفت: در منطقه‌ای که حضور دارم دانش‌آموزان پایه‌های پنجم و ششم با یکدیگر ادغام شده‌اند و در یک کلاس درس ساماندهی شده‌اند و مشخص نیست که مسئولان به موضوع امتحان نهایی دانش‌آموزان ششم دبستان با حجم سنگین کتب درسی توجه داشته‌اند یا خیر.

وی افزود: یقیناً با تشکیل کلاس چند پایه در سال تحصیلی جدید، زمان آموزش برای هر دانش‌آموز نصف خواهد شد، زیرا معلم باید نصف وقت خود را صرف آموزش به یکی دیگر از پایه‌های تحصیلی کند.

حال اگر آموزش و پرورش با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است، از طرفی باید حق و حقوق معلمانی که در کلاس چند پایه تدریس می‌کنند را مطابق با حق و حقوق معلمان روستایی افزایش دهد.

*نوید ادهم: تشکیل کلاس چند پایه با تأکید بر مناطق روستایی و عشایری


مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به آیین‌نامه تشکیل کلاس‌های چند پایه، تصریح کرد: بر اساس این آیین‌نامه وزارت آموزش و پرورش موظف است برای تشکیل و مدیریت کلاس‌های چند پایه جهت ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تأکید بر مناطق روستایی و عشایری تدابیری اتخاذ کند.

وی در گفت‌وگو با فارس اضافه کرد: از جمله اینکه کلاس‌های چند پایه با حضور حداکثر 15 نفر و 3 دوره از یک دوره تحصیلی تشکیل شود و در موارد استثناء رئیس آموزش و پرورش منطقه در چارچوب این آیین‌نامه اتخاذ تصمیم کند.

نوید ادهم ادامه داد: در صورتی که کلاس چند پایه با بیش از 3 پایه و 15 نفر تشکیل شود به ازای هر پایه اضافی تا 6 ساعت به زمان آموزش اضافه شود و به معلمان حق‌التدریس پرداخت می‌شود.

این موضوعات مسلماً به دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش است و مسئولان باید تدابیر خاصی برای تأمین معلم داشته باشند؛ سیاست‌های تشویقی مختلف برای ایجاد رغبت معلمان به جهت حضور در دوره ابتدایی هم از مواردی است که مسئولان باید به آن توجه داشته باشند.

این نکته هم بسیار مهم به نظر می‌رسد که استفاده از افراد با مدارج کارشناسی ارشد و دکتری و تخصص‌های لازم برای تدریس در دوره ابتدایی می‌تواند شرایط و وضعیت سال‌های آینده آموزش و پرورش را بیمه کند.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"