کد خبر: ۲۷۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ،‌ يك عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران احداث پايانه حمل و نقل شهري ويژه معلولان را يكی از اقدامات ارزشمند مديريت شهري و حاصل همت شهردار تهران دانست و گفت...

تصادفات از اصلی­ترین دلایل معلولیت در ایران است

به گزارش خبرخودرو ،‌ يك عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران احداث پايانه حمل و نقل شهري ويژه معلولان را يكی از اقدامات ارزشمند مديريت شهري و حاصل همت شهردار تهران دانست و گفت: به طور متوسط 10 درصد جمعيت شهرها را افرادي تشکیل می­دهند كه با نوعي از معلوليت روبه‌رو هستند و به همين دليل، انتظار اختصاص حداقل 10 درصد از امكانات شهر از جمله امکان استفاده از حمل و نقل شهری به اين گروه از شهروندان، توقع زیادی نیست.

دكتر علي صابري افزود: بايد كاري كنيم تا تمام افراد معلول، از معلولان جسمي حركتي گرفته تا نابينايان، بتوانند از تمامي امكانات شهر، از مترو و بي آر تي گرفته تا بوستان­ها و پارک­های شهری، استفاده كنند و به اين منظور، شهر و تجهيزات شهري بايد براي استفاده معلولان مناسب­سازي شود.

وي با اعلام اين كه خون شهروندان سالم از شهروندان معلول رنگين‌تر نيست و مسئولان بايد به همان ­­اندازه که به حرف­های افراد سالم توجه می­کنند، به درد دل افراد معلول گوش كنند و درخواست­های آن­ها را نیز مورد توجه قرار دهند، تأكيد كرد: شوراي اسلامي شهر تهران در مورد تمام موضوعات از جمله موضوع معلولان،  قبل از هر اقدام قائل به انجام کار كارشناسي است.

تصادفات از اصلی­ترین دلایل معلولیت در ایران است

عضو حقوقدانان شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه اقليت، همواره آسيب‌پذيرتر از اكثريت است و بر اين اساس، شهروندان معلول ضربه‌پذيرتر از شهروندان سالم هستند، اظهار كرد: اقليت بايد 10 برابر اكثريت كار كنند تا شاید همپاي آن­ها مورد پذيرش قرار گيرند و اكثريت نبايد با اقليت جوري رفتار كنند كه گويي داغي دائمی بر روي پيشاني آن­ها نقش بسته است.

دكتر صابري با بيان اين كه تصادفات رانندگي يكي از اصلی­ترین دلايل انواع معلوليت­ها در ايران محسوب مي‌شوند، تصريح كرد: بايد تلاش كنيم تا مفهوم «شهري براي همه» را براي همه مردم و مسئولان جا بيندازيم و برای نمونه، اگر يك پارك می­سازیم بايد همه شهروندان از جمله معلولان بتوانند از آن استفاده كنند و شهر را براي تمام گروه‌هاي جامعه، كاملاً در دسترس بسازیم.

وي با تأكيد بر اين كه شهر دسترس پذير، شهري است كه تمام شهروندان آن از جمله سالمندان، كودكان و معلولان، امكان استفاده از تجهيزات شهر را داشته باشند، اضافه كرد: معلوليت، مشكل گروهي از افراد جامعه محسوب می­شود كه ممكن است هر لحظه برای هر فرد اتفاق بیفتد و فردی که در بین اكثريت جامعه قرار دارد، در يك چشم بر هم زدن به اقليت تبديل كند.

ستاد مناسب سازی شهر تهران هر چه زودتر احیاء شود

عضو كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه جمعيت کشورمان به سمت سالمندي در حال حركت است و كهنسالان محكوم به نوعي از معلوليت هستند، اظهار كرد: بايد ايستگاه‌هاي اتوبوس كه ساخته مي‌شوند و اتوبوس‌هايي كه خريداري مي‌گردند، براي معلولان نیز قابل استفاده باشند و تمامی ايستگاه‌هاي مترو به آسانسور مجهز شوند.

دكتر صابري با بيان اين كه تأمين ايمني افراد سالم نبايد به قيمت ايجاد مانع بر سر راه افراد معلول تمام شود، تصريح كرد:    این كه در ورودی پياده‌را‌ه‌ها، دستك‌هايي براي ممانعت از ورود موتورسيكلت‌ نصب می­شود تا ايمني شهروندان سالم تأمین شود، باعث مي‌گردد شهروندان معلول كه با ويلچر تردد مي‌كنند، نتوانند وارد پياده‌رو شوند و حق طبیعی حركت از آن­ها سلب ‌شود.

وي با تأكيد بر اين كه در موضوعات كارشناسي در حوزه معلولان از گذشته دچار نوعي سردرگمي تاریخی هستيم، اضافه كرد: ستاد مناسب‌سازي شهر تهران تشکیلات مهمی است که بايد هر چه زودتر احیاء شده و جلسات این ستاد هر چه سريع­تر تشكيل شود تا موضوع متناسب‌سازي معابر و فضاهاي شهري براي تردد معلولان هر چه جدي‌تر مورد توجه و پيگيري قرار گيرد.

 سرویس رایگان برای دانش آموزان 54 مدرسه استثنایی تهران  

عضو حقوقدان شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه مسائل و مشكلات معلولان بايد به يك دغدغه اجتماعي تبديل شود،‌ اظهار كرد: فراموش نکنیم معلولان، شهروندان درجه دو نيستند و نيازهاي آن­ها نيز از درجه اهمیتی برابر با نيازهاي ساير شهروندان برخوردار است و بايد از سوی مسئولان مورد توجه قرار گرفته و خواسته‌هاي آن­ها به مطالبه­ای عمومي تبديل شود.

دكتر صابري با بيان اين كه در حوزه معلولان، قطعاً اتفاقات خوبي در تهران رخ داده، تصريح كرد: برخورداري معلولان از حق معافيت در پرداخت بهاي بليت مترو و اتوبوس، آغاز مناسب­سازي مترو و بي آر تي براي معلولان، ساخت پايانه حمل و نقل شهري ويژه معلولان و شروع حذف دستك‌هايي كه در ورودی پياده‌روها نصب شده‌اند، از جمله اين اتفاقات محسوب مي‌شوند.

عضو شورای اسلامی پایتخت در پايان با تأكيد بر اين كه شركت واحد از اول مهر نسبت به ارائه سرویس رایگان به دانش‌آموزان 54 مدرسه استثنايي تهران در مسیر خانه و مدرسه اقدام می­کند، خاطرنشان كرد: در حوزه معلولان، اقدامات ارزشمندي از جمله راه‌اندازي پايانه ويژه معلولان با اهتمام معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران انجام شده كه جاي قدرداني دارد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"