کد خبر: ۲۷۰۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، نخستین همایش تخصصی مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل به همت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با حضور مدیران و صاحبنظران حوزه انرژی و صنعت خودرو کشور برگزار شد.

همایش تخصصی مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل در افق برنامه ششم توسعه برگزار شد

به گزارش خبر خودرو، نخستین همایش تخصصی مدیریت انرژی در بخش حمل و نقل به همت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و با حضور مدیران و صاحبنظران حوزه انرژی و صنعت خودرو کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبر خودرو ، در این نشست که عصر روز چهارشنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد مهندس فیض بخش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت هدف از برگزاری این همایش را ترسیم افق برنامه ششم توسعه در راستای قانون توسعه  حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت عنوان کرد و گفت : ستاد مدیریت حمل و نقل وسوخت در این نشست بنا دارد تا با بهره گیری از ظرفیت مدیران، نخبگان و تصمیم گیران در حوزه عملکردی به وظیفه ذاتی خود عمل نموده و با جمع بندی اظهار نظراتی که ارائه می شود افق چشم انداز برنامه ششم توسعه در حوزه مدیریت انرژی را ترسیم نماید.

وی در ادامه ضمن انتقاد نسبت به عملکرد ضعیف برخی دستگاهها در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت : بررسی عملکرد دستگاهها در اجرای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ، مصوب سال 86 نشان می دهد که متاسفانه تا کنون روند اجرای این قانون با نواقصی صورت گرفته و مسیر اجرا به درستی به سمت این قانون پیش نرفته است.

وی همچنین ضمن اشاره به اهداف قانون توسعه حمل ونقل عمومی در برنامه پنجم توسعه کشور خاطر نشان کرد : عدم دستیابی به بسیاری از اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی در برنامه پنجم توسعه ، ستاد مدیریت را بر آن داشت تا با تشکیل اتاق فکر ضمن ارزیابی اجرای این قانون در برنامه پنجم توسعه ، اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در چشم انداز برنامه ششم توسعه کشور را ترسیم نماید .

مهندس هاشمی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت و دبیر این همایش نیز در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت : بر اساس سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی تا پایان برنامه پنجم توسعه شدت مصرف انرژی در کشور باید به دو سوم میزان فعلی و تا پایان برنامه ششم توسعه به یک دوم میزان فعلی کاهش یابد.

به گفته وی بر اساس اهداف قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت تا پایان برنامه پنجم توسعه باید مصرف گازوئیل در حمل کالا به 12 درصد لیتر بر تن و مصرف روزانه بنزین به 7 دهم لیتر بر نفر کاهش یابد.

وی مهمترین برنامه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور را خروج بنزین وگازوئیل از سبد حمایتی دولت از سال 1391 عنوان کرد و یاد آورشد : بر اساس برنامه پنجم توسعه و در راستای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت ، برای خروج بنزین و گاروئیل از سبد حمایتی دولت یک سال بیشتر زمان باقی نمانده است که البته این اقدام باید متناسب با قانون هدفمندی یارانه ها و شیبی که دولت تصمیم گیری می کند اجرایی شود.

هاشمی همچنین 25 درصد از مصرف کل حامل های انرژی در کشور را مربوط به  حوزه حمل و نقل اعلام کرد و افزود : در حال حاضر 92 درصد از شدت مصرف انرژی در کشور به  بخش جاده ای اختصاص دارد .

به گفته وی هم اکنون سهم مصرف بنزین و نفت و گاز در حمل و نقل جاده ای به تفکیک در حوزه سواری شخصی31 درصد ، کامیونت 22 درصد، وانت 14 درصد ، کشنده 20 درصد ، موتورسیکلت 6 درصد، مینی بوس 2درصد واتوبوس کمتر از 3 درصد است.

وی در ادامه به روند مصرف بنزین از سال 80 تا کنون پرداخت و گفت : بر اساس بررسی های صورت گرفته مصرف روزانه بنزین در سال 80  حدود 46 میلیون لیتر بوده که این رقم تا سال 85 به طور متوسط 10 تا 12 درصد افزایش داشته است به طوری که در سال 85 میزان مصرف روزانه بنزین در کشور به 74 میلیون لیتر رسیده است .

وی تصریح کرد : در صورت تدوام افزایش مصرف بنزین از سال 85 ، قطعا در سال جاری باید میزان مصرف روزانه بنزین به 159 میلیون لیتر در کشور می رسید که خوشبختانه با اقدامات دستگاهها اجرایی ، از سال 85 ، مصرف بنزین در کشور روند کاهشی داشته  به طوری که در اردیبهشت ماه امسال  مصرف روزانه بنزین در کشور به 62 میلیون لیتر رسیده است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل ونقل و سوخت در ادامه به حذف 6 میلیون کارت هوشمند سوخت در راستای ساماندهی مصرف بنزین در کشور پرداخت و گفت : با حذف 6 میلیون کارت سوخت از مجموع 24 میلیون کارت هوشمند صادره در کشور مصرف بنزین یارانه ای در 5 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7 میلیون و 300 هزار کاهش داشته است.

هاشمی همچنین به روند مصرف گاز طبیعی در کشور اشاره کرد و گفت : یکی از اقداماتی که در یک دهه گذشته در کشور اجرایی شد توسعه سی ان جی در کشور بوده که روند افزایشی داشته و هم اکنون به 22 میلیون مترمکعب رسیده و جایگزین مصرف بنزین شده است .

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"