کد خبر: ۲۷۰۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۳
به گزارش خبر خودرو، مشاور انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه خودروسازان مخالفتی با واردات خودرو ندارند، اظهار داشت : خودروسازان هیچ نگرانی نسبت به واردات خودرو ندارند و تنها خواهان مدیریت واردات هستند.

هشدار مجدد رهبر معظم انقلاب را جدی بگیرید

به گزارش خبر خودرو، مشاور انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه خودروسازان مخالفتی با واردات خودرو ندارند، اظهار داشت : خودروسازان هیچ نگرانی نسبت به واردات خودرو ندارند و تنها خواهان مدیریت واردات هستند.

داوود میرخانی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : متاسفانه در رسانه ها مطرح شده که خودروسازان با واردات خودرو مخالف هستند و در شورای سیاست گذاری این مساله مورد بحث و مخالفت خودروسازان قرار گرفته در حالی که اعتراض خودروسازان نه به واردات ، بلکه به مدیریت بر واردات بود.

وی نکته مهم در بحث واردات خودرو را عدم نظارت و کنترل بر واردات ذکر کرد و افزود : متاسفانه بر خلاف نظارت و دقتی که نسبت به روند تولید و قیمت محصولات داخلی وجود دارد چنین شرایطی برای واردکنندگان خودرو وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه خودروسازان با واردات خودرو مشکلی ندارند ، تاکید کرد : مسئله مهم در روند کنونی، عدم مدیریت بر واردات خودرو است که باید مورد توجه قرار گیرد. برای آن شرکتهایی که با خودروسازان همکاری نکردند  و نمی کنند نباید چراغ سبز روشن باشد. بسیاری از کشورها، مانند آمریکا، انگلستان ، برزیل وحتی چین اگر شرکتهای خارجی خواهان عرضه محصولات خود در بازار آنها هستند موظفند برای تولید مخصولاتشان در آنجا سرمایه گذاری کنند حتی آمریکا خودروسازان خارجی مانند تویوتا و...، را ناگزیر به سرمایه گذاری برای تولید در آمریکا کرده است .

وی افزود : در شرایطی که در 2 سال گذشته واردات قطعات مورد نیاز خودروسازان داخلی توسط شرکتهای خارجی با مشکل مواجه بوده چرا باید واردات خودروهای این قبیل شرکتها به راحتی صورت گیرد ؟

وی همچنین در خصوص تاثیر افزایش واردات بر مشکلات ارزی در کشور، گفت : در شرایط کمبود ارز در کشور ، ارزبری هرخودروی خارجی حداقل 10 برابر یک خودروی داخلی است ، وافزایش واردات خودرو ارز زیادی از کشور خارج می شود. اما این مساله ارتباطی به خودروسازان ندارد و مسئولیت  خروج 1 تا 2 میلیارد دلار ارز از مملکت برعهده دستگاهها و حوزه های دیگری است که برخلاف سیاسنهای اقتصاد مقاومتی عمل میکنند.حنی همین پریروز رهبر معظم در دیدار هیئت دولت ، برجلوگیری از واردات کالاهای غیر ضروری هشدار مجدد دادند. بنابراین نگرانی نسبت به افزایش واردات و مشکلات ارزی را باید کسان دیگری داشته باشند.

به گفته وی خودروسازان نگرانی نسبت به واردات خودرو نداشته و صرفا خواهان اعمال مدیریت  بر واردات هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هر چند تعرفه واردات خودرو هم اکنون به ظاهر 40 درصد است اما تعرفه واقعی واردات خودرو 24 درصد است افزود : به جهت اینکه تعرفه گمرکی با ارز مبادله ای 2500 تومانی محاسبه می شود در نتیجه تعرفه موثر واردات خودرو 24 درصد می شود. بنابراین بر خلاف اینکه مطرح می شود تعرفه واردات خودرو 40 درصد است نرخ تعرفه واقعی 24 درصد است .

وی گفت : در شرایطی که با نحمیل قیمتهای دستوری،  تولید کنندگان داخلی در دو سال گذشته 6000 میلیارد تومان زیان داشته اند ، و با تداوم غوغا سالاریهای 6 ماهه گذشته خریداران هنوز در سر در گمی بسر میبرند ، واردکنندگان خودرو از اعمال هر گونه کنترل قیمتها معاف و رهایند. حتی برخی از آنها،ارز مرجع دریافت کردند اما با قیمت ارز آزاد و با سودهای چند برابری فروختند و هیچ کنترل و نظارتی هم در عمل صورت نگرفت وفقط چند روزی ، چند مسئول ، چند شعار پر شور دادند. احتمالا فرار مالیاتی هم دارند و  مشکلات تولید کنندگان مانند مشکلات کارگر ، تامین اجتماعی و .... راهم ندارند. فقط سود کلان درو میکنند .

مشاور انجمن خودروسازان ایران در ادامه با اشاره به اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر 4 برابر شدن حجم واردات خودرو در 2 سال گذشته ،باعث ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی می شود ، افزود : آیا با واردات خودروهای لوکس  مثل پورشه یا بی ام ، موجب ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در صنعت خودرو ایران خواهد شد؟

میرخانی تاکید کرد : ارتقاء کیفیت به معنای سرمایه گذاری حجیم برای نوسازی ماشین آلات با سن 20-30 ساله در صنعت خودرو و قطعه سازی برای تولید محصولات نو با نکنولوژی های جدید است . طبیعتا در زمانی که خودروسازان در چند سال گذشنه دچار ضرر وزیان هنگفت شده اند ، نمی توانند چنین سرمایه گذاریهای کلانی بکنند.

 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"