کد خبر: ۲۶۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
به گزارش خبرخودرو ، عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی گفت : میزان آلایندگی گاز ال پی جی از بنزین کمتر و از سی ان جی بیشتر است .

گاز ال پی جی در سبد سوخت کشور

به گزارش خبرخودرو ، عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی گفت : میزان آلایندگی گاز ال پی جی از بنزین کمتر و از سی ان جی بیشتر است .

مهندس کاظم خانی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : گاز ال پی جی در سبد سوخت کشور وجود دارد و سهمی نیز برای آن در نظر گرفته شده است ضمن آن که برنامه هایی در جهت توسعه آن در کشور وجود دارد .

وی اظهار داشت : زمانی که  گاز ال پی جی وارد کشور شد به عنوان سوخت خودروهای گاز سوز مطرح گردید و تبلیغات زیست محیطی فراوانی مبنی بر پاک بودن این سوخت عنوان شد .

وی تصریح کرد :  گاز ال پی جی مانند بنزین حاصل میعاناتی از پالایش نفت است و منابع محدودی در ارتباط با ال پی جی وجود دارد و می توان گفت به همان نسبت که منابع برای تولید بنزین وجود دارد به همان نسبت نیز منابع برای تولید ال پی جی وجود دارد .

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سی ان جی گفت : گازهای ال پی جی که برای خودروهای دوگانه سوز وارد بازاز ایران شد از لحاظ آلایندگی در وضعیت مطلوبی به سر نمی بردند و میزان مونوکسید کربن تولید شده توسط آن بسیار بالا بود و مطلب دومی که می توان در مورد گازهای ال پی جی عنوان کرد ،  مطرح شدن  گاز ال پی جی به عنوان یک سوخت ارزان و اقتصادی در کشور بود ، این مطرح شدن در شرایطی اتفاق افتاد که گازهای همراه نفت یعنی همان ال پی جی ها فراوان در کشور وجود داشت بدون آن که بتوان آن ها را صادر کرد .

مهندس کاظم خانی در ادامه بیان داشت : ال پی جی خیلی زود تبدیل به یک محصول صادراتی با ارزش افزوده  بالا شد .در کشورهای همسایه گاز ال پی جی با قیمت بسیار بالایی خریداری می شد و برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گرفت .

وی افزود : گاز ال پی جی در گذشته  به عنوان گاز مصرفی در خانه ها استفاده می شد اما بعد از فراگیری گاز کشی شهری مصرف ال پی جی در کشور محدود شد . بنابراین استفاده از سوخت ال پی جی به عنوان یک سوخت ارزان قیمت در خودروها مطرح شد .

وی در تکمیل گفته های خود تصریح کرد : اما بعد از مدتی گاز ال پی جی  به جای استفاده در خودروهای داخلی  به عنوان یک محصول صادراتی مطرح شد زیرا دارای عدم ارزش افزوده بود . در حال حاضر ال پی جی به عنوان یک سوخت مصرفی در سبد سوخت کشورهم مطرح است .

وی در ادامه گفت : در ارتباط با سی ان جی درباره منبع گاز طبیعی صحبت می شود و ایران دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان است با توان صادراتی محدود .

وی در راستای مقایسه آلایندگی بین  سه سوخت بنزین ، ال پی جی و سی ان جی اظهار داشت : واقعیت در این است که در مقایسه دو خودروی پراید فرسوده با سوخت بنزین و تویوتای 2014 با سوخت بنزین در صورتی که حجم موتور تویوتای 2014 دوبرابر حجم موتور پراید باشد میزان آلایندگی آن بسیار کمتر می باشد ودر مورد سوخت سی ان جی نیز به همین منوال است به طور مثال پراید فرسوده با سوخت سی ان جی بسیار آلاینده تر از پراید صفر کیلومتر با سوخت بنزین است این مطلب نشان می دهد نمی توان به طور فطع گفت : آلایندگی بنزین از سی ان جی بیشتر است .

مهندس کاظم خانی در ادامه گفت : باید برای استفاده از سی ان جی از تکنولوژی های مناسب استفاده شود که می تواند شامل تولید و نگهداری  نیز شود ، به طور مثال در اگزوز خودروها کاتالیزور کاتورتور استفاده می شود برای کاهش آلاینده ها اما بعد از مدتی این کاتالیزور کارایی خود را از دست می دهد و غیر قابل استفاده می شود و بسیاری از مصرف کنندگان آن را از اگزوز خارج می کنند بنابراین این خودرو دیگر آن خودروی اولیه نمی باشد به همین علت در بعد نگه داشت نیز باید تکنولوزی وجود داشته باشد تا بتوان این سیستم را مانند شرایط روز اول حفظ کرد .

وی افزود : گاز سی ان جی به دلیل سیستم ساده مولوکولی احتراق کامل تری را دارا است و مقدار هیدروکربن های نسوخته آن می تواند در حد صفر تنزل پیدا کند .ضمن آن که احتمال تشکیل مونوکسید کربن در سوخت سی ان جی از سوخت های دیگر کمتر است .حاصل احتراق سی ان جی در خودرو H2O , CO2است که هردوی آن ها از آلاینده های محیطی محسوب نمی شوند  . این اتفاق مستلزم وجود خودروهایی با موتورهای پایه گاز سوز است .

وی در ادامه بیان کرد :  در ارتباط با سی ان جی پایه گازسوز به دلیل افزایش نسبت تراکم احتمالا تولید آلاینده ای هاای به نام نیترات های نیتروژن و اکسیژن و اکسید های نیترو ژن یا Nox افزایش می یابد .

مهندس کاظم خانی تصریح کرد : در ارتباط با ال پی جی و بنزین شرایط مشابه و مولوکول های پیچیده تر و سنگین تری در آن ها وجود دارد ضمن آن که احتمال تشکیل هیدرو کربن های نسوخته و مونوکسید کربن در ال پی جی های تبدیل کارگاهی گذشته  بسیار بالا بوده و در نمونه هایی تا  و در حدود 10 برابر بیشتر از بنزین بوده است  که این امر بخاطر ضعف های تکنیکی می باشد .

وی در پایان این گفتگو خاطر نشان کرد : هرچه هرچه مولوکول ها ساده تر و سبکتر باشند احتمال تولید آلاینده های سنگین در آن کمتر است با توجه به این امر می توان گفت : میزان آلایندگی با القوه  در سی ان جی کمتر از ال پی جی و در ال پی جی کمتر از بنزین می باشد .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
طراحی و تولید: "ایران سامانه"