کد خبر: ۲۶۵۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
ایسنا: دکتر حسین لوک زاده با بیان اینکه کولیک در شیرخواران یک تا شش ماهه بیشتر دیده می‏‌شود، توضیح داد: مادر باید هنگام شروع شیرخوردن شیرخوار، اطمینان حاصل کند که مجاری بینی نوزاد باز باشد چرا که در صورت بسته بودن مجاری بینی هنگام شیرخوردن، شیرخوار هوای زیادی را بلع می‎کند. بلع هوا هنگام شیرخوردن مهمترین علت این عارضه در شیرخواران عنوان می‎شود.

وی ادامه داد: بلعیدن هوا موجب افزایش گازهای داخل روده و در نهایت باعث ایجاد درد در نوزاد می‎شود.

لوک زاده با اشاره به روش‏های درمانی کولیک، گفت: به منظور بازشدن مجاری بینی می‎توان از قطره‌های کلرید سدیم که عوارضی برای شیرخوار ندارد، استفاده کرد. مادر شیرده باید از موادغذایی ناسالم اعم از کاکائو، نوشابه، سس و ترشیجات بپرهیزد. با رعایت این مهم می‎توان تا حد زیادی کولیک را کنترل کرد.

وی با بیان اینکه گرفتن آروغ کودک بعد از هر وعده شیرخوردن می‎تواند در بهبود کولیک موثر باشد، اظهار کرد: اگر مادر حوصله کند و هواهای بلعیده شده از دهان نوزاد خارج شود، دل درد شیرخوار کمتر خواهد شد. اگر روش‏های فوق پاسخ نداد می‎توان از روش درمان دارویی استفاده کرد. مجموعه‎ای از داروها، کشش سطحی هواهای داخل روده را کاهش می‎دهد و باعث می‌شود تا هواهای داخل روده به سهولت دفع شود.

لوک زاده، داروهای تکسین دهنده دردهای گوارشی و داروهای پروبیوتیک را از جمله روش‎های درمان دارویی در این بیماری برشمرد و گفت: داروهای پروبیوتیک باعث می‎شود که محیط روده‎ای به سمت نرمال شدن پیش برود و کولیک کم شود. به منظور درمان کولیک می‏‌توان از داروهای مسکن بی‏ضرر همچون استامینوفن که دارای عوارض ناچیزی دارد نیز بهره برد.

لوک زده افزود: در صورت تشدید بیماری در شیرخوار می‎توان از قرار دادن حوله گرم بر روی شکم شیرخوار به منظور آرام شدن و کاهش درد بهره‎مند شد.

وی با بیان اینکه کولیک در کودکانی که شیرخشک مصرف می‎کنند، بسیار شایع‎تر است ولی روند درمان مشابه روش‎های قبل است، افزود: این مهم به علت وجود مکانیسم شیرخشک، ایجاد یبوست توسط شیرخشک و عبور هوا از روده‎ها در این شیرخواران شیوع بیشتری دارد.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"