کد خبر: ۲۵۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳


استفاده از طراحان خارجی و رويای پلت فرم ملی

به گزارش خبرخودرو ، كمتر كسي است كه منكر وجود مهندسين خبره ايراني در عرصه طراحي خودرو كشور باشد. صنعت گراني  كه با همه مشكلات موجود تمام توان خود را بكار گرفتند تا اين صنعت زخم خورده را به هدف خود نزديك نمايند ؛ اما به هزار و يك دليل اين اتفاق رخ نداد .

همانگونه كه مي دانيم ، طراحي خودرو بخش انكار ناپذير و دغدغه خودرو سازان بزرگ دنيا است . شركت هاي بزرگ اگر در خصوص طراحي خودرو هاي خود در يك بازه زماني مشخص پوست اندازي نكنند مي ميرند و از صحنه رقابت خارج مي شوند. آنان هر روز با بهره گيري از هوش طراحي بزرگان اين عرصه ، به محصولات خود تنوع  مي بخشند و در رقابتي تنگاتنگ با حريفان خود به حياتشان ادامه مي دهند.

قبول داشته باشيم كه ما نه در حوزه طراحي خودرو به جايي رسيده ايم  و نه حتي براي رسيدن به اين باور زمينه و امكانات مناسبي فراهم كرده ايم . بيشتر حرف زديم و بنوعي با فرصت سوزي و در يك دور باطل به اكنون رسيده ايم  . اين مقدمه كوتاه از آن جهت گفته شد كه بدانيم ما در خوشبينانه ترين حالت هر آنچه را كه در توان داشتيم گذاشتيم اما نتوانستيم . با اين همه چه بايد كرد؟ شايد حكايت صنعت خودرو حكايت تيم هاي متعدد ورزشي ما باشد؛ تيم هاي فوتبال و يا واليبال  كه با كمك دانش و نبوغ مربيان خارجي با رشد قابل ملاحظه اي روبرو شد .

ما در واليبال با كمك همين مربيان خارجي جز برترين هاي دنيا شديم و در دنياي فوتبال به مدد مربيان با تجربه خارجي توانستيم با وجود پيشرفت هاي خارق العاده و آدم هاي فوق العاده در اين ورزش دوست داشتني در جهان حرفي براي گفتن داشته باشيم . البته ذكر اين نكته ضروري است كه استعداد و هنر جوان ايراني نقش قابل توجهي در اين پيروز ي ها داشته است . جواني كه توانايي دريافت دانش روز از مربيان خلاق خارجي را دارد؛ اما با قبول اين حقيقت كه دانش اصيل و پيشرفته فوتبال و يا بسياري از ورزش ها ي ديگر ، نزد كساني است كه سالها با ديد علمي به آن پرداخته اند و براي آن برنامه ريزي كرده اند.

بنابراين استفاده از دانش روز دنيا براي رسيدن به اين هدف جز انكار ناپذير همه بخش هاي صنعتي ، علمي و اقتصادي كشور است واصرار بر استفاده  از دانش داخلي  براي پيشبرد امور ، حداقل فعلا به نفع اكثر بخش هاي كشور ما نيست. 

شركت كيا موتورز در سال 2006 با استخدام  « پيتر شراير» به عنوان رييس غير كره اي و يكي از از سه رييس اين شركت كه با استقبال هيوندايي ، يعني مالك كيا هم روبرو گرديد ، انقلابي در حوزه طراحي خودرو هاي كيا بوجود آورد وتا آنجا پيش رفت كه  « شراير » بعنوان مدير بخش طراحي هيوندايي نيز برگزيده شد. تصميمي كه باعث شد تا اين دو خودرو ساز بزرگ علاوه بر كاهش هزينه ها با ساده سازي در فرآيند طراحي محصول ، بازار هاي جهاني را با طراحي ها ي منحصر بفرد خود با مديريت شراير فتح نمايند.

كره اي ها دريافته بودند كه يك طراح نابغه كه با سليقه اروپايي و جهاني آشنايي كامل دارد مي تواند تاثير خارق العاده اي بر روي ميزان فروش محصولات اين دوشركت بزرگ داشته باشد. به عبارتي ديگر كيا و هيوندايي با درك اين ضرورت كه مشتري امروزي در انتخاب خودرو بيشتر بدنبال طراحي هاي غربي مي باشد با استخدام شراير 60 ساله آلماني كه پيش از پيوستن به اين دو شركت كره اي ، رييس بخش طراحي آئودي و فولكس و خالق طراحي  آئودي TT  و فولكس پاسات و بيتل بود  تحولي بزرگ در طراحي خودرو هاي توليدي خود بوجود آورد. اتفاقي كه توانست حيات اين دو خودرو ساز بزرگ يعني كيا و هيوندايي را تا مدتها تضمين نمايدوآنان را در رديف 5 خودرو ساز بزرگ دنيا قرار دهد.

با در ك اين حقيقت  ، شايد زمان آن فرا رسيده باشد تا دوشركت بزرگ خودرو ساز كشور با استخدام افراد كار آمد در حوزه طراحي محصول و پلت فرم هاي جديد و با فراهم آوردن امكانات مناسب و پيشرفته و با مدد از نيرو ي جوان و با انگيزه ايراني ، حداقل خود را به رقبا و شركت هاي خودرو ساز آسيايي ثابت كند.

لذا صنعت خودرو كشور نيز مي بايست از اين فرصت يعني استخدام طراحان بنام جهاني بصورت جدي بهره ببرد.  بي ترديد خودرو سازان از اين حركت خوب معني دار سود خواهند برد و ما شاهد تحولي عظيم در صنعت خودرو كشور خواهيم بود . ناگفته نماند اگرچه مي توان  استخدام اخير مشاور خارجي در حوزه طراحي محصول توسط يكي از خودرو ساز هاي بزرگ كشور را مي توان به فال نيك گرفت و اميد داشته باشيم كه مديران صنعت خودرو با درك اين ضرورت ، به اين روياي ديرينه جامه عمل بپوشانند تا روياي طراحي پلت فرم  ملي با خصوصياتي منحصر بفرد و قابل رقابت در عرصه جهاني به حقيقت بپيوندد اما لازم است تا با اهتمام جدي خودرو سازان داخلي و حتي سازمان هاي بالا دستي چون سازمان گسترش به اين موضوع توجه ويژه شود و با ايجاد مركز طراحي خودرو و استفاده از طراحان بنام خارجي ، به خودرو سازان در اين مسير كمك نمايند .

در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه بسياري از باشگاههاي فوتبال در ايران دستمزدي چندين برابر از« پيتر شراير» به مربيان خود پرداخت مي كنند ؛ حال چگونه خود را آماده نمي كنيم تا براي بهره گيري از مهندس خبره جهاني در حوزه طراحي خودرو هزينه اي پرداخت نماييم جاي تامل دارد.  پس شهامت داشته باشيم.

پورعباس لنگرودي

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"