کد خبر: ۲۵۳۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۳
روزنامه آرمان: «نگاش نكن ظريفه، شيش نفر رو حريفه» اين يكي از شعارهاي به‌يادماندني است كه مردم در مراسم استقبال خودجوش از دكتر محمدجواد ظريف پس از امضاي توافقنامه ژنو در فرودگاه مهرآباد از صميم دل فرياد زدند؛ مردي كه همگان او را با خنده‌هاي منحصربه‌فرد و ظرافت‌ها و پرنسيب خاص ديپلماتيكش مي‌شناسند؛ هماني كه البته چهره ديگري هم دارد؛ «ظريف مقتدر و با صلابت».

همو كه وزير خارجه كاركشته ايالات متحده با سال‌ها سابقه كنش سياسي در سطوح عالي و كانديداي رياست‌جمهوري در هفتمين دهه زندگي خود در مذاكرات ژنو گفت: او آنچنان خشمگين و عصباني شد و با من تند سخن گفت كه تا به حال كسي با من اينگونه سخن نگفته بود. او در عين خنده‌هاي بي‌محابا و عميقش به هنگامه رزم و به موعد لازم با صراحت و بي‌هيچ تعارفي سخن مي‌گويد. فرزند انقلاب، مصمم و بااراده سياسي قوي متكي بر سه عنصر عزت، حكمت و مصلحت به پيش مي‌رود و سخنان تازه محمدجواد ظريف كه روزهاي شلوغ و پركاري را در عرصه ديپلماسي سپري مي‌كند گواهي بر اين مدعاست.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاري رويترز در امارات متحده عربي يكي از آن وجوه اقتدار و صلابت خود را به نمايش گذاشت و با صراحتي مثال‌زدني عنوان كرد: «در مذاكرات هسته‌اي ترسي از تندروها ندارم.» اين كلام مختصر و موجز و مفيد حاكي از اين است كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي فارغ از حاشيه‌سازي و جنجال‌پردازي با اتكا به حمايت مردمي و منويات رهبري به پيش مي‌رود و وقعي به تخريب‌هاي ناموزون و فارغ از چارچوب‌هاي اخلاقي و سياسي نمي‌نهد.

تك تندروها و پاتك معتدلين

از همان آغازين لحظه‌اي كه مذاكرات هسته‌اي به توافق ژنو رهنمون شد و چون بمب خبري دنيا را درنورديد عده‌اي در داخل هجمه‌های بي‌محابا به توافق هسته‌اي را آغاز كردند. از بهانه‌گيري بر عدم افشاي متن مذاكرات محرمانه كه در هيچ دوره و در هيچ مرحله‌اي مسبوق به سابقه نبوده و مطابق عرف متداول تنها مقامات ذيربط از كم و كيف چانه‌زني‌ها مطلع بوده و سند مورد توافق نيز براي همگان در دسترس بود، بگيريد تا استناد به سخنان دشمنان و جنگ رواني آنان براي تحت‌الشعاع قرار دادن مذاكرات كه از سوي تندروهاي داخلي مورد اقبال و استقبال و بازنشر دوچندان قرار مي‌گرفت.

 اين اواخر نيز كه موضوعات فرامتني و بي‌ارتباطات به مذاكرات هسته‌اي همچون قطعنامه پارلمان اروپا و عدم‌صدور رواديد براي نماينده ايران در سازمان ملل و طرح موضوع قرار دادن تسليحات نظامي و موشكي ايران كه هيچ ارتباط مستقيمي با متن و بطن مذاكرات نداشته و مقامات ايراني نيز هرگونه مذاكره پيرامون اين موضوع را رد كرده بودند دستمايه دور تازه حملات تبليغي عليه تيم مذاكره‌كننده شده و در نهايت جالب‌ترين و فكاهي‌ترين انتقاد هم جايي بود كه نماينده تندرو عضو جبهه پايداري خبر از حرف‌هاي خصوصي ظريف و شرمن در مذاكرات و در برابر انظار ديگر مذاكره‌كنندگان داد! حال اما بهترين پاسخ كوتاه كه البته عقبه‌اي بس دراز و طولاني دارد از سوي ظريف خطاب به منتقدين بيان شده و وي با صراحت گفته است كه ابايي از تندروها براي پيگيري روند مذاكرات ندارد.

پاسخ قاطع رئيس و وزير دولت تدبير

در طول مدت سپري شده علاوه بر انتقادات پردامنه و البته بلاموضوع طيف تندرو همواره از رسيدن به نتيجه نهايي و غايي در مذاكرات هسته‌اي ابا داشته و آن را غيرممكن و به دور از موضوعيت مي‌ناميدند و تاكيد داشتند كه طرف ايراني نمي‌تواند با پافشاري بر مواضع اصولي در برابر طرف مقابل به نتيجه برسد اما مذاكره‌كنندگان ايراني با تكيه بر توانايي‌ها و پتانسيل‌هاي دروني و آداب مذاكره در حال تحقق اين مهم هستند و با حفظ اصول و خطوط قرمز در پي به نتيجه‌رسي مذاكراتي كه اين روزها بيش از هميشه پالس‌هاي مثبت از آن متبادر مي‌شود. محمدجواد ظريف در همين رابطه به رويترز مي‌گويد: «در مذاكرات هسته‌اي از تندروهاي داخل ايران ترسي ندارد.»

 او در ادامه نيز با ابراز خوشبيني نسبت به روند مذاكرات، تاكيد مي‌كند: «اراده سياسي براي گرفتن پاسخ وجود دارد.» وزیر خارجه کشورمان اضافه می‌کند: در صورتي كه طرف‌هاي به توافقي خوب برسند «مخاطبان داخلي راضي خواهند بود... البته برخي هرگز راضي نخواهند بود، ولي آن هم پيش مي‌آيد. چون ما جامعه‌اي چندصدايي داريم.»

در ديگر سو دكتر حسن روحاني كه به سيستان و بلوچستان سفر كرده در جمع مردم زابل بر نظر وزير خارجه‌اش صحه گذاشته و تاكيد مي‌كند: «امروز همگان معتقدند كه دستيابي به توافق نهايي در همين مدت 6ماه امكان پذير است البته مسائل سختي پيش روي ما قرار دارد، اما بحمدا... پيشرفت‌هايي صورت گرفته و اگر با همين روند ادامه پيدا كند، مي‌توان ظرف مدت 6ماه به توافق نهايي رسيد.» رئيس‌جمهوري هدف نهايي و گام غايي را نيز مورد اشاره قرار داده و با اشاره به اين نكته كه رسيدن به توافق به معناي رفع همه تحريم‌ها و ايجاد مناسبات پولي و مالي با دنيا خواهد بود از اقتدار و عدم عدول از مواضع اصولي براي رفع مشكلات و گشايش در وضعيت عمومي مردم خبر مي‌دهد.

كاسبان تحريم، مخالفان نامنعطف

كاسبان تحريم يكي از واژگاني است كه از سوی رئيس‌جمهوري چندي پيش مورد تاكيد و تصريح قرار داد؛ آناني كه با ايجاد مضايق دشمنان و ايجاد محدوديت براي مبادلات پولي و اقتصادي در پي نمدبافي براي خود بودند و اشاره ظريف به مخالفان قليل اما غيرمنعطف و هميشه مخالف مي‌تواند به سمت و سوي آنان باشد. نكته آنكه رئيس‌جمهوري نيز در جمع مردم سيستان اشارات لطيفي به همين موضوع داشته و از همداستاني نامحسوس اما واضح تندروهاي بيروني و داخلي مي‌گويد و تصريح مي‌دارد: «امروز دولت در حال فراهم كردن شرايط بين‌المللي براي كار بهتر كارآفرينان بوده و معتقد است اتهامات عليه جمهوري اسلامي ايران با تلاش، كوشش، صبر و حوصله قدم به قدم مي‌تواند برطرف شود و شرايط را از دست آنهايي كه با اين بهانه‌ها مي‌خواستند ملت ايران را تحت فشار قرار دهند، بگيرد.»

 رئيس دولت از تسهيل در سرمايه‌گذاري و امكانات و پتانسيل‌هاي بالقوه ايران مي‌گويد و معتقد است: «با به فرجام‌رسي مذاكرات، گشايشي محسوس در اين زمينه ايجاد خواهد شد»؛ نكته‌اي كه البته با زدودن فشارها و تحريم‌ها علاوه بر نااميدي دشمنان بيروني براي آناني كه در طول چند سال گذشته براي دستيابي به ثروت‌هاي باد آورده و كلان حاصل از دور زدن تحريم‌ها البته در راستاي منافع خود نه خير عمومي تلاش بسيار كردند، خبر ناخوشايندي است. آناني كه بي‌گمان از اين فعل و انفعالات ناراحت و مغبون هستند و براي خدشه در اين مسير بيكار نخواهند نشست.
 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
طراحی و تولید: "ایران سامانه"