کد خبر: ۲۵۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۳

خرداد - فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در جلسه‌ای با حضور بیژن نامدارزنگنه یاد و نام شهید تندگویان را با حضور خانواده وی گرامی داشتند. در این جلسه وزیر نفت در لحظاتی ازسخنانش بغض کرده و فضا را متاثر از این شرایط کرد...

سال گذشته خرداد در خبری با عنوان «وقتی رئیس‌جمهور روحانی گریه می‌کند» به بیان سخنان منتشرنشده‌ای از وزیر نفت درخصوص اوضاع نابسامان کشور و میراث برجای‌مانده از احمدی‌نژاد برای دولت اعتدال اقدام کرده بود که بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای کشور داشت. انتشار این سخنان زنگنه در چندین ماه پیش بهانه‌ای شد برای برخی نمایندگان مجلس تا وزیر نفت دولت یازدهم را به مجلس احضار کنند.

 

این نماینده‌ها که در مخالفت با وزرای دولت تدبیر و امید شناخته‌شده هستند، خبری که چندین‌ماه از انتشار آن گذشته بود را بهانه‌ای قرار دادند تا بار دیگر وزیر نفت که پرسش‌ها و احضارهای قبلی این نمایندگان نتوانسته بود وی را از اهداف و برنامه‌هایش منصرف کند، به مجلس بکشانند.

به گزارش خرداد، خبر این بود که در سالن اجتماعات باشگاه نفت، فارغ التحصیلان دانشگده صنعت نفت در جلسه‌ای با حضور بیژن نامدارزنگنه یاد و نام شهید تندگویان را با حضور خانواده وی گرامی داشتند. در این جلسه وزیر نفت دولت تدبیر و امید در لحظاتی ازسخنانش بغض کرده و فضا را متاثر از این شرایط کرد. وی سخنان صریح و انتقادات آشکاری را نسبت به رویکردها و عملکردهای دولت پیشین در حوزه نفت ابراز داشت. اگرچه متن و فحوای سخنان تکان‌دهنده وزیر نفت در این مراسم در رسانه‌های خبری انعکاس نیافته بود اما خرداد بخش هایی از آن را منتشر کرد.

وزیر نفت دولت یازدهم در این جلسه با انتقاد از تهمت‌زنی‌ها و بداخلاقی های سیاسی، تصریح می‌کند: در این سالها مکررا نزول کردیم شعارها بزرگ؛ عمل ها خراب، چرا مردم ما هر روز باید فقیرتر شوند چرا باید همه ... یک زمانی بود که حدود صد هزار نفر در عسلویه کار میکرند و محتاج کسی نبودند چرا باید امروز به این روز بیفتند و تمام توسعه کشور را به هم بریزیم و شعار بدهیم؟ چرا در این کشور آدمهای صالح و توانمند باید کنار گذاشته شوند و یکسری افراد که در هیچ جا کار جدی به آنها داده نمیشد، باید کارها را به دست بگیرند؟

وزیر نفت در ادامه سخنانش با اشاره به تاثر رئیس‌جمهوری پیرامون یک رویداد ناگوار، می گوید: آقای روحانی گفتند که من خیلی متاثر شدم. ایشان گفت یکی از وزیران پیشین آمد پیش من و به من گفت که من رفتم امارات و خواهش کردم و یک مقدار پول از آنها گرفتم و آوردم ایران، آقای روحانی گفتند ایشان وقتی که رفتند من نشستم و گریه کردم که کشور ما به کجا رسیده که وزیر ما باید برود و از یک شیخ اماراتی خواهش بکند که چهار قران پول به ما بدهد برای امور جاری کشور. این عزت ماست؟

به گزارش خرداد، همین بخش از سخنان زنگنه بود که انتقادهای برخی نمایندگان مجلس را برانگیخت و خواستار پاسخ‌گویی وزیر نفت شدند. زنگنه بعدها نیز بدون اینکه این خبر را تکذیب کند، توضیحاتی در این‌باره ارائه داد اما نمایندگان همیشه مخالف دولت اعتدال خواستار حضور زنگنه در مجلس بودند.

توجیه رسایی برای طرح سئوال از زنگنه
روایتی ناگوار؛ گدایی دولت دهم از شیخ اماراتی

به گزارش خرداد، نماینده تهران در مجلس نهم گفت: هدف سئوال از وزیر نفت دفاع از عزت کشور بود. دولت بر توان داخلی و بر جوانان تکیه کند.
 

حمید رسایی نماینده تهران که از حامیان همیشگی دولتهای نهم و دهم بود، در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ٢٦ فروردین‌ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سئوال خود از زنگنه وزیر نفت گفت: در طول دو هفته اخیر تلاش بسیاری شده است که این سئوال ناموجه جلوه داده شود، این در حالی است که سئوال مسیر قانونی‌اش را طی کرده است.
 

وی افزود: برای برخی دوستانی که مصاحبه کرده بودند، توضیح دادم و آنها حلالیت طلبیدند. از این‌رو برخلاف مطالبی که رسانه‌ها بیان می‌کنند ما به دنبال چوب لای چرخ دولت گذاشتن نیستیم، بلکه با این اظهارات آبرویی از کشور با بیانات زنگنه برده شده است که ما به دنبال اصلاحات این موضوع هستیم.
 

نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: آیا حفظ عزت کشور از وظایف وزیر هست یا خیر؟ آیا حفظ آبروی کشور از وظایف وزیر هست یا خیر؟ اگر وزیر محترم در یک جلسه عمومی ـ و نه خصوصی ـ مطالبی را مطرح کردند که آبروی نظام را برده‌اند، آیا این موضوع باید اصلاح شود یا خیر؟
 

وی با اشاره به اظهارات زنگنه وزیر نفت در یک جلسه تصریح کرد:‌ زنگنه در یک جلسه عمومی که صوت و فیلم آن هم موجود است، اعلام کرد چند روز پیش روحانی گفت که یکی از وزیران قبلی آمده بود پیش من و گفته بود که من رفتم امارات و خواهش کردم و مقداری پول گرفتم که روحانی در این مورد گفت که وقتی وی رفت من نشستم و گریه کردم که چرا کار کشور باید به اینجا برسد که از یک شیخ اماراتی خواهش کند و چهار قران پول بگیرد؟
 

رسایی در ادامه گفت: همچنین در مورد استعفای زنگنه باید بگویم که ربیعی، وزیر تعاون این موضوع را مطرح کرده است. همچنین خبر گریه روحانی بیش از ٥٠٠ بار در رسانه‌های داخلی و خارجی بازگو شد. همچنین تیتر یک روزنامه‌هایی شد که فردا قطعاً می‌نویسند که رسایی و همکارانش مجلس را برهم ریختند و این در حالی است که ما می‌دانیم امروز چه اتفاقاتی افتاد.
 

وی افزود: نمونه‌ای از تیترهای این رسانه‌ها عبارتند از: "رو انداختن دولت قبل به شیخ امارات گریه روحانی را درآورد"، "کدام وزیر احمدی‌نژاد گریه روحانی را درآورد؟"، "روحانی به خاطر پول گرفتن از امارات گریه کرد"، "پول گرفتن وزیر از شیخ امارات"، "ماجرای وزیر دولت قبل که از امارات با خواهش پول گرفت"، "گریه روحانی برای عزت کشور"، "کدام وزیر احمدی‌نژاد چهار قران از شیخ اماراتی گرفت"، "روایتی ناگوار؛ گدایی دولت دهم از شیخ اماراتی" و برخی تیترهای رسانه‌های خارجی که توهین به همه مردم، نمایندگان و عزت کشور است که این تیترها را من از پشت تریبون نمی‌خوانم.
 

این نماینده مجلس نهم ادامه داد: یکی از وظایف وزیر حفظ آبرو و عزت ملت است، آیا اگر وزیر با اظهارات خود به عزت ملی خدشه وارد کند، نباید مورد سئوال قرار گیرد؟ آیا وظیفه وزیر حفظ عزت کشور نیست؟ آیا روحانی در هیئت دولت گریه کرده است؟ که ایشان گفتند من به گزارش کمیسیون اکتفا می‌کنم. از طرف دیگر زنگنه در جلسه کمیسیون اعلام کرد که وزیر به امارات نرفته که پول قرض کند، بلکه وزیر به این کشور برای دریافت پول خودمان رفته است. سپس من به زنگنه گفتم که وزیری که رفته به آن کشور تا پول خودمان را بگیرد که گریه ندارد. همچنین اگر وزیر به کشوری دیگر رفته و پولهای خودمان را مطالبه کرده که باید از وی تشکر کرد.
 

رسایی ادامه داد: من گفتم که اگر روحانی در هیات دولت در این زمینه گریه کرده، عذر بدتر از گناه است که زنگنه در جواب این موضوع گفت که این کار رسانه‌ها بوده و رسانه‌ها شیطنت کردند که من گفتم آقای زنگنه اگر کسی خلاف واقع گفته، شما چرا این موضوع را منتشر کردید؟ اگر روزنامه‌ها این کار را کردند، شما چرا این موضوع را تکذیب نکردید؟
 

وی با اشاره به برخی تیترهای روزنامه‌ها، به نقل از وزیر نفت، گفت: این تیترها عبارتند از "ما حاضریم از آمریکا پول قرض کنیم ولی از عرب‌ها پول قرض نکنیم"، حال این حرف به چه معناست؟ پشت صحنه این موضوع چه موضوعاتی است؟ حرف بنده این است که شما چرا این موضوعات را تکذیب نکردید؟ و چرا بعد از سئوالی که از شما در کمیسیون شد اقدامی انجام ندادید؟ در این مورد من گفتم که بروید و این موضوعات را اصلاح کنید، اما شاهد بودیم که شما هیچ اقدامی در این مورد انجام ندادید.
 

وی ادامه داد: من نگفتم که روحانی در جلسه هیات دولت گریه کرده است، بلکه در گزارش کمیسیون انرژی و حتی در صدای ضبط‌ شده این کمیسیون آمده است که شما گفتید که روحانی در جلسه خصوصی این موضوع ها را به من نگفته، بلکه این در جلسه هیات دولت مطرح شده است و این دروغ است.
 

رسایی با زیر سئوال بردن دستاوردهای دیپلماتیک کشور که زیر نظر مقام معظم رهبری و با تایید ایشان انجام شده است، ادعا کرد:از طرف دیگر وزیر دولت قبل رفته و وجوه خودمان را از امارات گرفته است و نرفته توافق ژنو را امضا کند و تمام دستاوردهای هسته‌ای و خون شهدا را برای ٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار که در ٨ قسط پرداخت می‌شود، بدهد.
 

رسایی افزود: آقای زنگنه! شما می‌گویید که می‌خواهم جلو تکرار بابک زنجانی را بگیرم، اما شما باید جلو قضیه کرسنت را بگیرید، زیرا فقط در این پرونده براساس دادگاه لاهه در شرایط حداقلی ایران باید حدود ٨ میلیاد دلار غرامت پرداخت کند. این که شما می‌گویید من استعفا ندادم و من مرد استعفا نیستم، این عین جمله ربیعی است، که می‌گوید زنگنه در جلسه هیإت دولت گفته که من دیگر نمی‌توانم کار کنم و استعفا می‌دهم. اما حرف ما این است که شیوخ امارات و شیوخ دیگر و امریکا و اروپا قطعا به گور خواهند برد که از ما یک آخ بشنوند، اگر بعضی‌ها در این دولت کوتاه بیایند، قطعا ملت ایران و رهبری و مجلس شورای اسلامی در این زمینه کوتاه نمی‌آیند. این حرفهای دروغ نباید در رسانه‌ها بازنشر داده شود. از طرف دیگر آقای زنگنه گفتند که روزنامه‌ها شیطنت کرده‌اند، اما این همان روزنامه‌هایی است که روحانی از آنها حمایت می‌کند. رسایی به نوع حمایت دکتر روحانی از روزنامه ها اشاره ای نکرد و برای ادعای خود دلیلی نیاورد.
 

وی ادامه داد: آیا واقعا کاری که وزیر دولت قبل کرده، گریه داشته است؟ زیرا ایران در سالهای ٩٠ و ٩١ صادرکننده نفت بوده اما با مدیریت زنگنه واردکننده بنزین شده‌ایم.
 

رسایی برای این ادعای خود نیز دلیلی اقامه نکرد و تنها به ادعاها و اتهامهای کلی پرداخت.
 

وی افزود: آیا این کارها گریه دارد یا اقداماتی که از سوی امثال احمدی‌روشن، شهریاری،‌علی‌محمدی و رضایی‌نژاد انجام شده است؟ آیا این کار گریه داشت یا توزیع سبد کالا به شکل توهین‌آمیزی که دستمایه سیاه نمایی علیه کشور شد؟ آیا این کار گریه داشت یا اینکه در سایه رویکرد انفعالی ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل صادر نشد؟
 

رسایی گفت: نخستین بار قرار بود که احترام به پاسپورت‌های ما برگردد، حال آیا این موضوع گریه دارد یا کم‌سواد خواندن منتقدان و محرمانه کردن توافق‌ها با دشمن؟ حرف ما این است که ان شاالله دولت بر توان داخلی و بر جوانان تکیه کند و بر همانهایی که در ستاد روحانی بودند، ولی امیدی به برطرف کردن تحریم‌ها نداشته باشند زیرا غربی‌ها تحریم‌ها را به هیچ وجه برنمی‌دارند.
 

وی افزود:آقای روحانی! آنها بیشتر فشار می‌آورند وقتی شما هی می‌گویید تحریم،‌تحریم! حرف این بود که از پشت تریبون از عزت کشور دفاع کنیم . در این رابطه هیچ وزیری این اقدام را انجام نداده و اگر داده، باید با آن برخورد می‌شد و تیترهای رسانه‌ها در این باره شیطنت‌آمیز است و این رسانه‌ها با این نوع مطالب می‌خواهند اینگونه جلوه دهند که وضع کشور خراب است و ما چاره‌ای جز کوتاه آمدن در برابر غرب نداریم؛ مثل طرح موضوع خالی بودن خزانه که این موضوع برای این بود که بگویند ما چاره‌ای جز کوتاه آمدن نداریم.
 

لازم به ذکر است که رسایی باتوجه به جو صحن علنی مجلس و باتوجه به این که توجیهاتش نتوانست نمایندگان را با او همداستان کند و دلایل قوی برای ادعاهای خود اقامه کند، اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع شده است تا از رای گیری درباره پاسخ سئوال جلوگیری کند.

 

وزیر نفت: خواهش برای دریافت پول خود خلاف عزت کشور است/نه استعفا داده‌ام و نه استعفا می‌دهم

 

وزیر نفت گفت: این که می گویند ما پول قرضی از برخی کشورها گرفته ایم و برای گرفتن پول خود از آن کشورها خواهش کردیم، این موضوع بر خلاف عزت مندی کشور است و من نیز آن را رد می کنم.
به گزارش خبرنگار شانا وزیر نفت کشورمان پیش از ظهر امروز (سه شنبه، ٢٦ فروردین) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به سوال سه نفر از نمایندگان مجلس از جمله حمید رسایی پاسخ داد.
 

بیژن زنگنه گفت: این که آیا سوال برخی از نمایندگان مجلس از بنده جزو وظایف وزیر است یا خیر را به مجلس و هیئت رئیسه آن واگذار می کنم و ترجیح می دهم ابتدا سخنان سوال کنندگان را شنیده و سپس مطالب خود را بیان کنم.
 

وزیر نفت گفت: جلسه ای در بزرگداشت شهید تندگویان برگزار شد و من در آن جلسه سخنانی ایراد کردم که با شعار نمی توان کشور را پیش برد بلکه با شعور و خرد است که می توان کشور را به سمت توسعه و پیشرفت سوق داد.
 

وی افزود: در آن جلسه گفتم در سال های گذشته پیشرفت کشور شتاب قابل قبولی گرفته بود، اما پس از سال ٨٤ به بعد دچار وقفه ای شدیم و دیگر نمی توانیم در گذشته سیر کنیم.
 

زنگنه با اشاره به دیدار خود با امیر قطر افزود: من به دیدار امیر قطر رفتم که در آن جلسه وی به من گفت "من به کشور شما غبطه می خورم، به سبب آنچه شما در پارس جنوبی دارید".
 

وی افزود: من نگفتم رئیس جمهوری به خاطر من گریه کرده، گفتم آقای روحانی چند روز پیش گفتند که "خیلی متاثر شدم که یکی از وزیران رفتند امارات و باقی قضیه ...

وزیر نفت گفت: این که می گویند ما پول قرضی از برخی کشورها گرفته و برای گرفتن پول خود از آنها خواهش کرده ایم، خلاف عزتمندی کشور است و من نیز آن را رد می کنم.
 

وی با بیان این که برخی نمایندگان اذعان دارند بنده سیاه نمایی کردم، تصریح کرد: سیاه نمایی وقتی است که من یک چیز سفید را سیاه جلوه دهم ولی آن چیزی را که واقعیت دارد، نمی توانم کتمان کنم.
 

وزیر نفت گفت: می گویند چرا واقعیت را بیان کردی که در اینجا باید بگویم سخنان من در آن جمع خصوصی بوده و اگر بیان شده چند ده هزار نفر آن را شنیده اند اما شما امروز آن را در میان ٤٠ تا ٥٠ میلیون نفر بازگو کردید که این کار مطلوبی نیست.
 

زنگنه تصریح کرد: من به هیچ عنوان وارد سخنان حاشیه ای که آن شیخ و امیر قطر چه شخصی بود و چه کاری کرده، نمی شوم، من عنوان می کنم که چرا باید کشور به وضعی برسد که ما حسرت بخوریم؟
 

وی گفت: من دلم به حال کشور می سوزد با این همه منابع و امکانات باید کشور اول منطقه باشیم نه این که در پیش دیگران خواهش و تمنا کنیم.
 

زنگنه افزود: از هیئت رئیسه مجلس می خواهم تا زمانی در اختیار من قرار دهد که درباره برنامه های وزارت نفت، مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی، تولید و فروش نفت، تحریمها و توسعه میدانهای مشترک و طرحهای پتروشیمی سخن بگویم و اقدامهای لازم را در این زمنیه انجام دهیم تا ماجراهایی مانند پرونده بابک زنجانی تکرار نشود.
 

زنگنه گفت: این که این شیخ که بود و چه سخنانی گفته است، دردی را از کشور دوا نمی کند.

 

وزیر نفت: سرشار از امید هستم و اهل استعفا کردن نیستم

 

وزیر نفت با بیان این که باید نگران آینده اقتصادی کشور باشیم، تصریح کرد: سوال کننده می‌گوید من تا به حال سه بار استعفا داده‌ام و یک بار آنرا به نقل از ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقل کرده‌ است که من هم به آقای ربیعی گفتم اشتباه متوجه شده ای و او هم پذیرفت.

زنگنه با بیان این که من ٢٢ سال وزیر بوده‌ام و اگر قرار بود در هر ماه یک بار استعفا بدهم تا به حال می‌بایست ٣٦٠ بار استعفا داده باشم، گفت: من از ابتدا که وارد وزارت نفت شدم می دانستم که وارد هتل پنج ستاره نمی شوم، بلکه مشکلات صنعت نفت و وزارت نفت را می دانم و درصدد حل مشکلات آن هستم و می دانم که وارد میدان مین شده ام . اهل استعفا نیستم و به کار خود ادامه می دهم، مگر آن که مجلس یا رییس جمهوری من را معاف کند.

وی تصریح کرد: الحمدالله در این مدت موفق بودیم و زمستان سخت را بدون مشکل پشت سر گذاشتیم و اینکه دنیا به افزایش صادرات نفت ما اعتراف کرد و طرحها را فعال کرده ایم موفقیت ما بوده است.

وزیر نفت در عین حال بر لزوم حمایت مجلس تاکید کرد و گفت: به حمایت مجلس احتیاج دارم و بدون آن نمی شود موفق بود.

 

حواشی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی پس از اتمام بررسی سئوال از وزیر نفت برای مدتی به تشنج کشیده شد.

جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال حمید رسایی نماینده مردم تهران از وزیر نفت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

 

پس از آنکه رسایی اعلام کرد که از پاسخ وزیر قانع شده است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار رای گیری در خصوص ابهام آیین نامه در مورد سئوال از وظایف عمومی وزرا شد.

بر اساس این گزارش، سئوال حمید رسایی مربوط به اظهارات وزیر در جلسه خصوصی بود که مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان با اعلام اخطار قانون اساسی اعلام کردند که طبق آیین نامه، سئوال از وزیر در مورد وظایفش امکان پذیر است و این سئوال در خصوص وظایف وزیر نیست.

ریاست مجلس هیچ کدام از اخطارها را وارد ندانست و رای گیری نکرد و سئوال حمید رسایی طبق روال قانونی در صحن مطرح شد.

پس از پایان بررسی سئوال، لاریجانی گفت: اخطارهای زیادی در زمینه این سئوال داده شد. از نمایندگان در این خصوص رای گیری می کنیم، من در تردید هستم که آیا از وظایف عمومی وزرا نیز می توان سئوال کرد یا خیر، اما چون بحث آقای زنگنه بود و شاید تلقی هایی دیگری می شد، اخطارها را وارد ندانستم . برای تعیین تکلیف این نوع سئوالات رای گیری می کنیم.

این اظهارات لاریجانی مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و تعداد زیادی از نمایندگان در قسمت جلویی صحن جمع شدند. آنها معتقد بودند که این رای گیری باید پیش از طرح سئوال انجام می شد و اعلام می کردند که در این زمان نباید رای گیری کرد.

تعدادی از نمایندگان نیز معتقد بودند که رسایی صریحا اعلام نکرده که از اظهارات وزیر قانع شده و باید رای گیری صورت گیرد، بنابراین لاریجانی خطاب به رسایی گفت: شما از این سئوال قانع شده اید یا خیر؟ رسایی نماینده مردم تهران اظهار داشت: من از صبر و متانت شما در مقابل برخی رفتار دوستان تشکر می کنم، با توجه به اینکه آقای زنگنه حرفهایشان را پس گرفتند قانع شدم.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای زنگنه می گوید حرفهایش را پس نگرفته، آیا شما قانع شدید؟ رسایی اعلام کرد: با توجه به اینکه معلوم شد این حرف ها دروغ بوده، قانع شدم.

به نظر می رسید نمایندگان معترض می خواهند در حمایت از زنگنه به وی رای بالایی بدهند اما با اعلام قانع شدن رسایی، رای گیری منتفی شد.

نمایندگان نیز حاضر نشدند برای اخطار قانون اساسی در مورد طرح این سئوالات در جلسات علنی رای بدهند.

لاریجانی گفت: بنابراین سئوال از وزرا با همین روال مطرح خواهد شد، نظر هیات رئیسه همین است و سئوال از وزرا در این بخش مبهم بوده و مشکل وجود دارد.

زنگنه تا پایان جلسه علنی در صحن حضور داشت و با نمایندگان گفتگو می کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"