کد خبر: ۲۵۳۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
تسنیم: حاتمی کیا در همایش تصویر قلم گفت: پریروز برای من روز خوبی بود چون صبح فهمیدم به خاطر فیلم «چ» می توانم خدمت آقا برسم و ایشان خیلی نسبت به من و فیلم «چ» محبت داشتند و با چهره ای بشاش راجع به این فیلم توضیح دادند.

عصر روز سه‌شنبه 26 فروردین در همایش تصویر قلم، از ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان فیلم «چ» مسعود ده‌نمکی کارگردان «معراجی‌ها» و نرگس آبیار «شیار 143» در فرهنگسرای اندیشه تقدیر شد.

در ابتدای این همایش که به همت موسسه فرهنگی شهید آوینی صورت گرفت میزگردی با حضور وحید جلیلی،‌ علیرضا رضاداد و مسعود ده‌نمکی با موضوع "ردیابی اندیشه‌های سید شهیدان اهل قلم در آثار داستانی و مستند در دو دهه اخیر" برگزار شد.

پس از میزگرد، در پایان این همایش ضمن تقدیر از عوامل سه فیلم سینمایی «شیار143»، «چ» و «معراجی‌ها» ابراهیم حاتمی‌کیا سخنرانی کرد که در بخشی از سخنان خود گفت: پریروز برای من روز خوبی بود چون صبح فهمیدم به خاطر فیلم «چ» می توانم خدمت آقا برسم و در مراسمی سر وقت نماز خیلی نسبت به من و فیلم «چ» محبت داشتند و با چهره ای بشاش راجع به این فیلم توضیح دادند و نسبت به چمرانی که ساخته شده است بسیار هم علاقه مند بودند. پریروز دو خبر خوب برای من بود یکی خبر دیدار آقا بود و دیگر این خبر نظر سنجی وزارت ارشاد از مردم که در روزنامه ها هم رفت.

شرح کامل این سخنرانی را در ذیل بخوانید:

ابراهیم حاتمی‌کیا در ابتدای سخنان خود گفت: من اهل اینقدر صحبت کردن نیستم ولی وضعیت موجود و اصرار دوستان باعث شده است که من حرف‌هایی را بزنم که فحشهایی را هم در رسانه‌ها داشته است.

حاتمی‌کیا با ذکر خاطره‌ای گفت:‌ یادم هست که هشت سال پیش بود که سفری به کرمان داشتم و صحبت‌های خصوصی را در یک جمع معدودی داشتم و فکر نمی‌کردم از این جمع 8 نفری حرف‌های من به بیرون برود اما وقتی به تهران رسیدم دیدم که حرف‌های من تیتر روزنامه‌ها شده است و یادم است انتقادی که من به مرحوم ایرج قادری داشتم را در روزنامه های آن روز منعکس کردند.

کارگردان فیلم «چ» اضافه کرد: من خیلی دوست ندارم که در سایت‌ها دیده شوم ولی وقتی می‌بینم که کاری نمی‌شود چاره ای ندارم و باید این فضا را حفظ کرد و این حرف‌ها را باید گفت که ما از کجا آمده‌ایم و برای چه آمده‌ایم و چه می‌خواهیم بگوییم و اینکه چه می‌خواهیم بگوییم همان چیزی است که برای بچه های هنرجوی سینما مهم است.

وی با اشاره به نقدهایی که راجع به فیلم «چ» شده است گفت: در این نقدها کمتر دیدم که به زبان دلسوزانه ارزشی حرف بزنند و بیشتر بر تکنیک تکیه می‌کنند که هم به خاطر درگیر شدن با ظرف موضوع است که البته در جای خود اهمیت دارد ولی اینکه برای چه آمده‌ایم مهم است که باید در نقدها آن را در نظر گرفت.

حاتمی‌کیا اضافه کرد: من البته به بچه‌هایی که تازه وارد این فضا می‌شوند حق می‌دهم. چون زمانی که من وارد فضای سینما شدم زمان جنگ بود و صراحتا جای ما معلوم بود و فضای ما به نظر آسان تر می آمد. اما حضور بچه‌ها در این دوره در حوزه سینما مانند حضور بچه ها روایت فتح در دوره پس از جنگی است که آقا مرتضی وارد آن فضا شد و تا حدی سراغ بچه‌هایی که در جنگ بودند رفت و مستندهای خوبی ساخته شد. اما بعد از یک دوره ای یک غم نوستالوژیک ما را گرفت و دیگر انگار به آینده و حال فکر نمی کنیم و یک جور دخمه وار به زمان حال فکر نکردیم و

وی با اشاره به برنامه روایت فتح در سال‌های پس از شهادت سیدمرتضی آوینی گفت: من در جایی به بچه‌های روایت فتح معترض بودم که باید وارد بحث روز شوند و حرف‌های نسل جنگ را با همان شاخه های زمان خود تعریف کنند. از جاهایی خط قرمزها و ممیزی ها مطرح شد و فرود روایت فتح آغاز شد و به گونه ای که اصلا الان من دیگر آن را تعقیب نمی کنم.

حاتمی‌کیا اضافه کرد: برای هنرجویانی که می خواهند به عرصه سینما ورود کنند کمی سخت است و باید هم این طور باشد که اگر آسان بود همه کس به این حوزه ورود می‌کردند. مدرسان عزیزی هم که می خواهند درس بدهند باید جهت را مشخص کنند که هنرجو را برای جشنواره ها تربیت می کنیم یا برای ایران اسلامی خودمان. البته همه این ها به جایی برمی گردد که زیر ساختها چگونه شکل می‌گیرد و آن نسلی که باید از این جا شکل بگیرد باید پای یک سری حرفها بایستند و از هجمه ای که هستند نترسند.

کارگردان فیلم سینمایی «چ»ضمن تشکر از وزرات ارشاد به خاطر به نظر سنجی که در سینمای ایران انجام داده است گفت: جا دارد از مسئولین وزارت ارشاد به خاطر این نظر سنجی که انجام دادند تشکر کنم. پریروز برای من روز خوبی بود چون صبح فهمیدم به خاطر فیلم «چ» می توانم خدمت آقا برسم و در مراسمی سر وقت نماز خیلی نسبت به من و فیلم «چ» محبت داشتند و با چهره ای بشاش راجع به این فیلم توضیح دادند و نسبت به چمرانی که ساخته شده است بسیار هم علاقه مند بودند. پریروز دو خبر خوب برای من بود یکی خبر دیدار آقا بود و دیگر این خبر نظر سنجی وزارت ارشاد از مردم که در روزنامه ها هم رفت.

وی ادامه داد: آن‌چیزی که در سایتهای مختلف دیده می شود اینکه فحش می شنود و آدم با خود می گوید که چقدر منفور شده است و سروصدا و هیاهو هم هست ولی وقتی که به جامعه بر میگردی می بینی این خبرها هم که در این سایتها می‌بینی نیست.

حاتمی‌کیا اضافه کرد: ده نمکی کتک خورش در این چیزها ملس است ولی من تازه وارد این گونه فضا شدم. واقعا هم این طور است چون گمراه می کند. این لازم است که ما گمراه نشویم از این جماعت پای مانیتور نشین دست‌به کیبوردها که هر لحظه نظر می دهند، اینها سپاهشان بزرگ نیست و جنجالهایشان بزرگ به نظر می آید ولی وقتی وارد جامعه می شوی می بینید که اینها در جامعه چندان بزرگ نیستند.

کارگردان فیلمهای «آژانس شیشه ای» و «از کرخه تا راین» ادامه داد: این تشکلیلاتی که مربوط به فضای اینترنتی هست شبیه یک خانه تیمی شده است که در ارتباطشان با هم قوی شده اند و گمان می کنند آنچه فکر می کنند در جامعه هم به این صورت است.

ابراهیم حاتمی کیا در آخر گفت: واکنشهایی که مردم در انتخاباتی که در ایران رخ داد نشان می دهد که خیلی نمی توان به این شکل سایتها توجه کرد و ما باید حواسمان باشد که خیلی گمراه نشویم و از آنچیزی که باید مصر به گفتنش باشیم دست نکشیم.

در پایان این همایش و پس از اقامه‌ی نماز جماعت، فیلم سینمایی «چ» اکران شد.

 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"