کد خبر: ۲۵۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
خبرگزاری فارس: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه نشست تبیین لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه زمانی مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: بعد از اینکه ثبت‌نام‌ها انجام شد و مبالغی که ناشی از انصراف خانوارها به دست آمد، می‌توانیم بفهمیم از این انصراف چقدر منابع عاید دولت می‌شود و همچنین از منابع دیگر مانند بودجه عمومی که در تبصره 21 هدفمندی تصریح شده بالغ بر 11 هزار و 300 میلیارد تومان داریم و در این تبصره تعیین شد، باید در حد 48 هزار میلیارد تومان از اصلاح قیمت‌ها منبع کسب کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: ‌این سه منبع کنار هم قرار می‌گیرد و مصارف را تعیین می‌کند، می‌دانیم که به 7 هزار میلیارد تومان مصارف داریم که به تولید 4 هزار و 800 میلیارد تومان آن برای هزینه بهداشت و درمان خواهد شد و 42 هزار و 500 میلیارد تومان آن به صورت نقدی در میان خانوارها توزیع خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه بتوانیم منابع کافی به دست آوریم، اظهار داشت: گرچه 11 هزار و 300 میلیارد تومان اکنون در قانون بودجه صراحت دارد و هر مقدار بتوانیم از انصراف منابع بیشتری بدست آوریم از این 48 هزار میلیارد تومان که باید به 11 هزار و 300 میلیارد تومان اضافه شود، مصارف را انجام دهیم، هر مقدار آن که بتواند از این منبع استفاده بشود، بهتر است.

سخنگوی دولت گفت:‌ آهنگ اصلاح قیمت‌ها بستگی به این دارد که از این محل‌ها منابع کسب کنیم و با توجه به سیاست مهار تورم اصلی دولت وضعیت تقویت قدرت خرید جامعه و بهبود معیشت جامعه دولت با افزایش قیمت‌ها موافق نیست، تا خدمات و منابع خود را از راه افزایش قیمت‌ها تهیه کند.

به گفته نوبخت تلاش فراوانی را در دولت شاهد بودیم، تا بشود نرخ تورم 43 درصدی را به حدود 32.1 دهم درصد تغییر دهیم و این محصول این بود که دولت باید در سیاست‌های پولی منبسط و مخارج بی‌رویه خویشتن‌داری کند، تا تعادل بودجه‌ای و انضباط مالی را پشت سر بگذارد.

وی تاکید کرد: ‌رشد تورمی 32 درصدی برای دولت‌ها قابل قبول نیست، بنابراین می‌دانیم یکی از علت‌های تورم فشار هزینه است و زمانی که قیمت عوامل تولید بالا برود، طبیعتا قیمت تمام شده بالا می‌رود و منجر به ایجاد تورم در جامعه می‌شود. که البته بحث کشش و گسترش بازار ناشی از نقدینگی را از دیگر علل این موضوع می‌توان دانست که از طرف تقاضا است.

نوبخت تاکید کرد:‌ رشد و آهنگ افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای قانون است بتوان زیاد باشد و رشد باید قطعی و کل باشد.

به همین جهت تلاش کردیم از مردم خواهش کنیم تا آنجایی که خانوارهایی که می‌توانند بدون یارانه زندگی کنند، آن را واسپاری کنند، تا دولت از این منابع در جهت افزایش بهداشت عمومی درمان ارزان قیمت، فعال کردن واحدهای تولیدی برای جوانان استفاده کنیم.

نوبخت  با اشاره به اینکه دولت تاکید دارد، افرادی که نیازمند نیستند، یارانه نگیرند، گفت:‌هر مقدار که از این محل دولت منابع دریافت کند، می‌تواند به دولت جهت بدهد، تا اعداد و قیمت‌های جدید ارائه کند که برای آنها دولت مدل دارد و حتی تورم آن پیش‌بینی شده و اینکه تا چه حد می‌تواند بر روی رشد اقتصادی تاثیرگذار باشد، مطالعه شده است و از همان روزهای نخست مدل‌های اقتصاد سنجی مطالب و راهکارها پیش‌بینی شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه نباید در با گفتن اعداد و ارقام در جامعه تنشی ایجاد کرد، افزود: اینکه اصلاح قیمت‌ها با چه شتاب و رشدی باشد، منوط به این است که از این طریق چقدر منبع کسب کنیم تا برای آینده منابعی که از آن حاصل می‌شود، میزان تغییر قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد.

به گفته نوبخت انتظار از رسانه‌ها این است که روشنگری کرده و واقعیت‌ها را بیان کنند دولت حتی ریالی از آنچه برای دریافت یارانه نقدی منصرف می‌شوند و منبعی بدست می‌آید در خزانه دولت واریز نخواهد شد، بلکه برای بهداشت و درمان و تولید انجام می شود و حتی 11 هزار و 300 میلیارد تومان برای این موضوع از خزانه برداشت می‌شود، تا بتوان خدمات مناسب به مردم ارائه کرد.

معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سؤال فارس در خصوص آمار انصرافی‌ها از یارانه نقدی، بیان داشت: اکنون در نیمه راه هستیم و تا هفته آینده آمارها کامل می‌شود و با روندی که پیش می‌رویم میلیون‌ها ایرانی عزیز به این درخواست و تقاضا برای انتخاب که مردم مخیر شده‌اند، تا یارانه نقدی بگیرند، یا انصراف دهند، ،آنها را تجمیع کنند و اقدام اساسی صورت گیرد.

وی تاکید کرد:‌تردید ندارم تا پایان این دوره میلیون‌ها نفر به این درخواست دولت پاسخ مثبت خواهند داد و قطعا هزاران میلیارد تومان از این طریق منبع کسب خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال فارس مبنی بر اینکه آیا قیمت نان افزایش خواهد یافت، گفت: در مجموعه برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها نان قرار ندارد و تصمیم نداریم، نسبت به افزایش این قیمت‌ها برای نان اقدام کنیم و حامل‌های انرژی که عمدتا شاید مثلا بنزین و گازوئیل ختم شود. همین دو قلم خواهد بود.

وی تاکید کرد:‌حتما افزایش قیمت‌ها را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همه این افزایش‌ها بعد از ثبت‌نام‌ها خواهد بود.

نوبخت اظهار داشت: آنچه که برای هدفمندی یارانه‌ها می‌خواهیم، اجرا کنیم فقط برای حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل است و سایر حامل‌ها مانند نفت کوره و دیگر حامل‌ها خیلی تغییراتی نخواهند داشت.
 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"