کد خبر: ۲۵۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۳

اهمیت کم نظیر ایران برای کشورهای اروپایی

به گزارش گروه صنعت خبرخودرو، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران در منطقه ای واقع شده که بازار مصرفی۴۰۰ میلیون نفری را در بر می گیرد و به همین دلیل برای کشورهای اروپایی از اهمیت کم نظیری برخوردار است. 

محمدرضا نعمت زاده که به آلمان سفر کرده است با اشاره به ظرفیت های بی بدیل اقتصادی و تجاری ایران در منطقه از جمله موقعیت کم نظیر جغرافیای اقتصادی ایران (داشتن نخستین منابع گاز و چهارمین کشور دارنده منابع نفت جهان)، نیروی انسانی تحصیل کرده، صنایع پتروشیمی، صنایع معدنی و زیرساختهای اقتصادی قوی و فضای سیاسی مثبت ایجاد شده بعد از توافقنامه ژنو به آلمانی ها توصیه کرد از این فرصت استفاده کنند.

وی افزود: بعد از توافقنامه هسته ای ژنو شرکت های اروپایی از جمله فرانسوی، ایتالیائی،اتریشی و آلمانی رقابت سختی را برای ورود مجدد به بازار ایران آغاز کرده اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه سخنان خود آلمان را به عنوان کشوری که بیشترین میزان همکاری را در شرایط سخت تحریم با جمهوری اسلامی ایران داشته معرفی کرد به طوری که سقف مبادلات تجاری دو کشور در سخت ترین شرایط و تحریمهای اقتصادی غرب علیه ایران به کمتر از 3 میلیارد دلار در سال نرسیده است.

نعمت زاده در پایان برگزاری این گونه گردهمای ها را موجب آشنائی بیش از پیش شرکتهای تجاری و تولیدی دو کشور و افزایش سطح مبادلات تجاری تا سقف حدود 8 میلیارد یورو درسال های آینده توصیف کرد.

در ابتدای این همایش که با حضور بیش از300 نفر از مدیران اقتصادی و روسای شرکت های اقتصادی و صنعتی آلمانی و همچنین تعدادی از شرکت های ایرانی در یکی از هتل های شهر برلین برگزار شد، ورکهارد دامن رئیس شرکت ام ام اس دماگ آلمان و معاون انجمن نموف، ایران را به عنوان کشوری که به هیچوجه در معادلات بین المللی نمی توان آن را نادیده گرفت توصیف کرد.

این مدیر اقتصادی آلمانی افزود: مذاکرات ایران با 5+1 به خوبی پیش رفته و به همین دلیل شرکت های اروپائی از جمله فرانسوی و ایتالیایی قصد پیشی گرفتن از همدیگر برای کار اقتصادی مجدد با ایران را دارد.

ورکهارد دامن، گفت: در شرایط تحریم، آلمان به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم ها از این بازار مناسب محروم ماند. در شرایط جدید باید این نقیصه جبران شود.

در این همایش همچنین علیرضا شیخ عطار سفیر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به سابقه روابط اقتصادی ایران و آلمان گفت: تحریم های اقتصادی هرچند که ایران را از برخی نیازمندی های انسانی همانند دارو و درمان محروم کرد اما تاثیر چندانی در کاهش مبادلات تجاری ایران با جهان خارج نگذاشت.شیخ عطار تاکید کرد: بر خلاف اهداف تحریم کنندگان ایران فلج نشد و نمونه آن زندگی پرتحرک ایرانیان است که اخیرا در سفرهای نوروزی با افزایش زیادی هم مواجه بود.

سفیر ایران در آلمان در ادامه به ظرفیت های اقتصادی بی شمار کشورمان برای سرمایه گذاران خارجی و آلمانی در شرایط جدید اقتصادی ایران بعد از موافقتنامه ژنو اشاره و از سرمایه گذاران آلمانی دعوت کرد که این فرصت مغتنم را از دست ندهند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران دوشنبه 18 فروردین 1393 بنا به دعوت انجمن اقتصادی خاورمیانه ونزدیک آلمان برای شرکت در همایش اقتصادی ایران و آلمان و شرکت در نمایشگاه صنعت هانوفر به آلمان سفر کرده است.

جمعی از مقامات بلندپایه این وزارت خانه از جمله 4 نفر از معاونین این وزارتخانه و همچنین رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و همچنین هیئتی عالیرتبه از مدیران ارشد 11 شرکت بخش خصوصی کشورمان که طرف تجاری شرکتهای آلمانی بشمار می روند، در این سفر وزیر صنعت ، معدن و تجارت را به آلمان همراهی می کنند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"