کد خبر: ۲۱۸۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۲

صورت مسئله غلط جواب ندارد

به گزارش خبرخودرو ، آیا با دستور ، قیمت خودروها کاهش یافت ؟ پس چرا از اشتباهات عبرت نمی گیریم و خطاهای گذشته را تکرار می کنیم .

متأسفانه مدت هاست بحث قیمت گذاری خودرو به یکی از موضوعات اصلی رسانه های خبری تبدیل شده و همه علاقه مندان به این موضوع به نحوی در مورد آن اظهار نظر می کنند . آنچه مسلم است هر روز که می گذرد مشکلی بر مشکلات تولید افزوده می شود و به جای پرداختن به اصل موضوع یعنی حفظ تولید کشور ، بحث های مختلف حاشیه ای در خصوص شیوه و روش قیمت گذاری مطرح می شود . حال آنکه این صورت مسئله غلط جواب ندارد ، چرا که باید قیمت خودرو آزاد شود و در بازار بی ثبات موجود که ناشی از کاهش ارزش پول ملی ، افزایش بهره بانکی ، افزایش لجام گسیخته قیمت مواد اولیه ، هزینه های انتقال پول برای تأمین مواد اولیه خارجی می باشد ، نباید به صنعت خودرو کشور فشار مضاعف وارد کرد.

وقتی صورت مسئله غلط باشد طبیعی است که با تعدد نظر و تفسیر مواجه شویم که هیچ کدام راه حل نیست . نهادهایی چون سازمان حمایت ، شورای رقابت ، کمیسیون اصل نود و نظایر آن ها آیا ضروری است وارد این ماجرا شوند و وقت و هزینه فراوانی از بیت المال صرف شود و در آخر هم نتیجه ای حاصل نشود و مثلاً  فقط به خاطر  انتقال مسئولیت قیمت گذاری از سازمان حمایت به شورای رقابت ، صنعت خودرو  خسارت های جبران ناپذیر ناشی از توقف فروش را ، حدود سه ماه تحمل کند !؟ ای کاش دولت فعلی ، قبل از پایان دوره مسئولیتش این مشکل را حل می کرد و خودورهای سواری را از گروه کالاهای انحصاری خارج می ساخت ، تا هم چرخ صنعت خودرو بچرخد وهم از موازی کاری غیر ضروری ، این صنعت ، صدمه  بیشتری نبیند . تا فرصتی برای چاره جویی دردهای دیگر صنعت خودرو از جمله تحریم بیابیم و هم اینکه نام نیکی می شد برای تصمیم گیران اقتصادی و صنعتی کشورمان ، تا تولید مظلوم این کشور بیش از این تنها نماند . اگر اراده مسئولین فعلی نظام اقتصادی کشور بر خروج خودوری سواری از لیست کالاهای انحصاری باشد زهی توفیق ، ولی اگر اینگونه نشود امیدواریم اولین اقدام دولت آینده پاک کردن صورت مسئله غلط موجود باشد ، چون برای این مسئله به شکل موجود راه حلی ندارد . بهتر است ببینیم در کجای عالم  دولت  قیمت  خودرو را تعیین می کند تا ما هم دومی باشیم . به جای وقت گذرانی و ورود به موضوعات غیر مرتبط ، بهتر است دولت مردان محترم موانع پیش روی تولید را بردارند و فکری اساسی برای مشکلات صنعت در داخل و خارج از کشور بکنند . اطمینان داشته باشیم با روند موجود ، تولید خودرو باز هم روند کاهشی خواهد داشت و کنترل قیمت با حرف و دستور امکان پذیر نیست باید بستر سازی برای افزایش تولید و رفع موانع صورت گیرد تا قیمت ها کاهش یابد !

ساسان قربانی

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"