کد خبر: ۱۶۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۰
به گزارش خبر خودرو ،عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو،گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز بدون اعمال سیاستهای حمایتی از تولید کنندگان داخلی فاجعه ای را بر صنعت خودرو و قطعه کشور وارد خواهد کرد.

افزایش نرخ ارز ، بلای جان قطعه سازان

به گزارش خبر خودرو ،عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو،گفت: افزایش ناگهانی نرخ ارز بدون اعمال سیاستهای حمایتی از تولید کنندگان داخلی فاجعه ای را بر  صنعت خودرو و قطعه کشور وارد خواهد کرد.

محسن رزم خواه در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، تغییر نرخ ارز را به شمشیری دو لبه توصیف نمود و افزود: هم اکنون نزدیک شدن نرخ ارز به نرخ وافعی آن ،برای تولید کنندگان به خصوص قطعه سازان مزیت محسوب می شود چرا که با این اتفاق واردات توجیه اقتصادی نداشته و در این راستا تولید داخل رونق خواهد یافت.

منتهی مشکلی که در این زمینه وجود دارد ،نزدیک شدن ناگهانی و اتفاقی نرخ ارز به نرخ واقعی است که  قطعا به نفع تولید کنندگان نخواهد بود.

وی تصریح کرد:افزایش 70 درصدی نرخ ارز در کمتر از یک سال ،موج روانی و تورمی را ایجاد نموده که موجب می شود تولید برای تولیدکنندگان از صرفه اقتصادی برخوردار نباشد.

وی افزایش نرخ ارز  را در شرایط حاضر مهمترین معضل شرکتهای قطعه ساز عنوان کرد و اظهار داشت : نرخ ارزی که تا پیش از این افزایش آن به نفع تولید داخل و مانع واردات بود، امروز به دلایلی بلای جان تولید کنندگان و قطعه سازان شده است.

وی رشد سریع و بی برنامه نرخ ارز و اثرات روانی و تورمی آن بر جامعه را، از دلایل مهم اثرات منفی افزایش نرخ ارز بر تولید و صنعت قطعه سازی دانست و گفت:  این موارد موجب خواهد شد تا قیمت تمام شده تولید افزایش یافته و تولید کنندگان نیز در این راستا  با مشکل مواجه شوند بنابراین افزایش ناگهانی نرخ ارز ،بدون اعمال سیاستهای حمایتی از تولیدکنندگان داخلی، فاجعه ای بر صنعت خودرو کشور است ،اتفاقی که هم اکنون در حال رخ دادن است.

وی راهکار کنترل نرخ ارز و اثرات منفی آن بر تولید را ،تدوین سیاستهای حمایتی دولت در این راستا عنوان نمود و گفت: اختلاف نرخ ارز اختصاص یافته  به تولید با نرخ ارز بازار آزاد و همچنین عرضه ارز تک نرخی و افزایش تدریجی آن نه افزایش یکباره ،می توانند تولیدکنندگان را دراین راستا کمک نمایند تا خود را نرخ های جدید منطبق نمایند.

وی افزود: زیرا به هر میزان درصد ساخت داخل قطعات داخلی بیشتر باشد قطعا بخشی از مواد اولیه و خدماتی که شامل ماشین آلات و لوازم یدکی و تجهیزات مربوطه می شوند از خارج وارد شده و ارزی است.

عضو انجمن قطعه سازان با بیان اینکه ارز ،کالای حساسی است که تاثیر روانی و تورمی آن در جامعه ،موجب افزایش قیمت سایر بخشهای تولیدی ،صنعتی و خدماتی است، یاد آور شد: لذا دولت باید نرخ ارزی که به تولیدکنندگان عرضه می نماید با نرخ ارز بازار آزاد متفاوت باشد و چنانچه قرار است تک نرخی شود ،به صورت تدریجی انجام شود همچنین در این راستا معافیتها و سیاستهای حمایتی برای تولیدکنندگان تدوین شود تا قادر به تحمل افزایش قیمت ها باشند.

رزم خواه در ادامه تحریم ها را نیز در مشکلات موجود در صنعت قطعه سازی کشور موثر دانست و گفت: جدای  از تحریم ها ، برنامه ها و سیاستهای شتاب زده  داخلی ، گاها اثرشان از تحریمها بین المللی بیشتر است چرا که تحریمها مسئله جدیدی نیست چرا که تشدید و کندتر نشده وبه دلیل روندی که  دارد شرکتها را برای مقابله با اثرات منفی ناشی از آن آماده می کند.

وی گفت: در حال حاضر به دلیل شرایطی که در اثر تغییر ناگهانی نرخ ارزو تشدید تحریمها ایجاد شده ،قیمت تمام شده تولید برای تولید کنندگان اقتصادی نیست به همین جهت کارخانجات مجبورند با ضرر فعالیت نموده یا تولیدا تشان را متوقف نمایند که به نظر می رسد شرایط دوم در حال رخ دادن است.

وی همچنین تعطیلی شرکتهای قطعه سازی را موجب ایجاد بحران جدی در صنعت خودرو کشور دانست و تاکید کرد:با توجه به اشتغال بالایی که در صنعت خودرو وجود دارد قطعا تعطیلی شرکتهای قطعه سازی بحران بزرگی را در صنعت خودرو کشور ایجاد خواهد نمود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی و تولید: "ایران سامانه"